Translate

maandag 28 oktober 2019

Oude clubliefde roest niet. Nooit. (deel 2)

OWIOS-Nieuws
In april/mei 1966 deed zich een nieuwe ontwikkeling in mijn OWIOS-tijd voor. Willem van de Kamp, samen met Jan Zoombelt de drijvende bestuurlijke krachten achter de club, vroeg mijn vriend Gerard van Pijkeren om - als opvolger van Jan Kroes - hoofdredacteur te worden van het clubblad OWIOS-Nieuws. En zo geschiedde. ‘Een zware taak’, schreef Van de Kamp bij de redactie-wisseling. En dat is niet teveel gezegd. Voor de jongeren onder ons: dit betekende: de inhoud verzorgen (veel zelf schrijven!), de tekst op stencils tikken, de stencils op een stencilmachine afdraaien, de afzonderlijke bladzijden verzamelen en op goede volgorde brengen, het blad nieten (drie nietjes..) en daarna de oplage onder de leden verspreiden.

Zelf mocht ik een luchtige ‘column’ met als titel ‘Langs de lijn’ in OWIOS-Nieuws schrijven. Onder het pseudoniem ‘Uw dw. Lijntrekker’.  Af en toe tenenkrommende humor met de kennis van nu, maar ja, zie het maar in die tijd!  Wel aardig was de opmerking dat radioverslaggevers destijds enigszins pedant nogal eens de term ‘through-pass’ (dieptepass) hanteerden, wat ik lange tijd heb verstaan als ‘sloep-paas’.

Landelijk bekend
OWIOS-Nieuws werd trouwens zelfs landelijk bekend. Tot driemaal toe werden citaten uit ons clubblad in de rubriek Punters van het - nu nog steeds bekende! – landelijke voetbalblad Voetbal International (VI) gepubliceerd. In het oudejaarsnummer van VI (31 dec. 1966) wordt de Joodse nieuwjaarswens van OWIOS geciteerd: ‘Weest niet te zoet, opdat gij niet wordt opgegeten en niet te bitter, opdat u niet wordt uitgespuugd’. In het nummer van 25 maart 1967 wordt vermeld, dat de supportersvereniging van OWIOS vraagt om grammofoonplaten om af te draaien op de nieuwe geluidsinstallatie. J. van der Grift zegt daarbij ‘de voorkeur te geven aan marsmuziek, want dat hoort op een voetbalveld’. En in de VI van 29 april 1967 wordt een dichtwerkje (een variant op die van Jules de Corte) uit mijn column geciteerd: ‘Ik zit mij voor het vensterraam onnoemelijk te vervelen. Ik wou, dat ik twee voetballers was, dan kon ik samen spelen’.

Verslagen
In diezelfde periode mocht ik ook de voetbalverslagen van OWIOS voor de Elburger Courant, de Zwolsche Courant en Trouw verzorgen. Mijn vader was namelijk ‘plaatselijke correspondent’ van die kranten.  Zijn vaste man Gart van Beek hield er mee op en ik mocht hem opvolgen. Die verslagen moest ik direct na de wedstrijd op een typemachine maken. Daarna werden ze in speciale enveloppen gestopt en moest ik ze zo snel mogelijk afgeven aan de chauffeur van een (ieder half uur langs komende) VAD-bus, die zorg droeg voor de bezorging bij de redacties in Zwolle. Nieuwsgierig bekeek ik dan ’s maandags (en dinsdag voor de Elburger Courant), wat de redactie van die verslagen had overgenomen. En trots was ik, als ik hoorde, dat sommige OWIOS-supporters die verslagen zelfs uitknipten!

Uitwedstrijden
Gerard en ik bezochten niet alleen de thuiswedstrijden van OWIOS, maar ook vele uitwedstrijden. Dat ging op de fiets, naar bv. ESC in Elburg, WHC in Wezep en Go Ahead en DOSK in Kampen. En bij uitwedstrijden, zoals bv. naar DTS in Ede, Enter Vooruit in Overijssel en DOVO in Veenendaal, mochten we met OWIOS-coryfee Jan Zoombelt mee in zijn Opel. Een genoegen. Zoombelt was fietsenmaker, maar vooral ook voorzitter en hard werkend voorman van OWIOS. Een zeer sociale man, geliefd bij vriend en vijand. En een zeer capabele vredesstichter, wanneer hij spelers en toeschouwers tot bedaren moest brengen, als de gemoederen af en toe te hoog opliepen of de scheidsrechter beschermd moest worden.

Wijde wereld  
Maar aan alles kwam een eind, toen ik rond mijn twintigste de wijde wereld in trok en Oldebroek - en dus ook OWIOS - heb verlaten. Hoewel, toch eigenlijk ook niet. Want iedere maandag kijk ik in de Amersfoortse Courant wat OWIOS de afgelopen zaterdag ‘gedaan’ heeft en op welke plaats ze op de ranglijst staan. Want oude clubliefde roest niet. Nooit blijkbaar.

Het bovenstaande is het tweede en laatste deel van mijn artikel in de Presentatiegids 2019/2020 van de voetbalclub OWIOS in Oldebroek. Gisteren werd het eerste deel gepubliceerd. Het volledige artikel is in PDF-formaat te lezen op internet en wel vanaf bladzijde 60.  

2 opmerkingen:

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .