Translate

woensdag 16 oktober 2019

Telefonische oplichting nu ook vanuit Mali en Mauritanië

Afgelopen week ben ik op mijn telefoon/smartphone tweemaal gebeld vanuit Mali. De telefoon ging kort over, maar ik kreeg geen tijd om de telefoon op te pakken. 


Op mijn schermpje zag ik daarna, dat de telefoontjes uit Mali kwamen. Dat wekte mijn grote argwaan. De TV-rubriek Opgelicht vertelt, dat deze vorm van fraude de laatste weken aan een stevige opmars bezig is. En geeft een duidelijke tip: bel vooral niet terug, want dat wordt een ontzettend dure grap!

Wangiri-fraude
Het gaat hier meer specifiek om wangiri-fraude. Enkele weken geleden maakte Opgelicht al melding van mensen die massaal werden gebeld door onbekende telefoonnummers uit Algerije (+213) en Tunesië (+216). Sinds kort kunnen daar dus telefoonnummers uit Mauritanië (+222) en Mali (+223) aan toegevoegd worden. .

Servicenummers
De fraudeurs laten de telefoon kort overgaan en hopen - in tegenstelling tot wat u misschien verwacht - dat u juist niet opneemt. Integendeel, ze hopen dat u terugbelt. Het betreft hier namelijk servicenummers waarvan de eigenaar zelf kan aangeven wat het tarief is. En het behoeft geen nadere toelichting dat de teller direct flink oploopt: enkele seconden bellen kan u al vele euro's kosten.

Listige werkwijze
De fraudeurs hebben bovendien vrij listige manieren bedacht om u zo lang als mogelijk aan de lijn te houden. Ze kunnen bijvoorbeeld een bandje met een kiestoon afdraaien, zodat u denkt dat de verbinding nog niet tot stand is gekomen, of ze bootsen juist piepjes na zodat u denkt dat de verbinding is verbroken. Krijgt u uit het niets een telefoontje uit een ander land of werelddeel waar i niet op hebt gerekend? Bel dan vooral niet terug en bespaar uzelf een hoop geld!

Meer weten 
* Wangiri-Fraude en hoe het werkt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .