Translate

zondag 7 februari 2021

Waar kunnen we de komende dagen schaatsen?

Het lijkt erop, dat het de komende dagen flink gaat vriezen en dat we daarom deze week kunnen gaan schaatsen. Maar waar?



Erik Ekkel en zijn site

Op de website Ekkel.com kunnen schaatsliefhebbers al sinds de winter van 2008/2009 terecht om te kijken of en waar dat in Nederland mogelijk is. 

Kaart
Op een kaart van Nederland is dankzij virtuele punaises te zien waar al geschaatst kan worden. Op dit moment is de kaart nog leeg, maar daar zal de komende week dus vast verandering in komen.

Corona
Op de website staan ook de corona-regels van de veiligheidsregio's, waaraan schaatsers zich dienen te houden.

Op zoek
De website is gemaakt en wordt beheerd door Erik Ekkel (58). Hij vertelt op zijn site over het begin: "Tijdens de eerste echte natuurijs periode in de winter van 2008/2009 (die begon op 2 januari 2009) ging ik op het internet op zoek naar informatie over leuke schaatsplekken. Tot mijn stomme verbazing was er eigenlijk nergens iets te vinden; je moest goed zoeken in blogs en online nieuwsberichten om te kunnen achterhalen waar je lekker kon schaatsen. Blijkbaar had het begrip ‘natuurijs’ het internet nog niet bereikt. Ik kreeg het idee om dit anders te gaan doen. Want geen goede plek op het internet voor natuurijsplekken; dat kon niet". 

Plekken
"Ik begon heel simpel met het maken van een Google Map met daarop de plekken, die ik ondertussen al gevonden had. Toen ik zo’n 50 plekken had besloot ik de kaart de plaatsen op mijn eigen website. Ik plaatste wat linkjes in de verschillende nieuwsgroepen en wachtte af wat er ging gebeuren. Tja, vanaf dat moment kwam ik zelf nauwelijks meer aan schaatsen toe. De punten stroomden binnen en ik was alleen maar bezig om de kaart te onderhouden. Veelal in de avonduren, want ik heb ernaast ook nog gewoon een baan" . 

Meer informatie
* Waar kunnen we de komende week op natuurijs schaatsen?
* Interview met Erik Ekkel
* Waar kun je schaatsen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .