Translate

dinsdag 18 april 2023

Kies de nationale bloem van Nederland!

Bijna elk Europees land heeft een nationale bloem. Duitsland heeft de korenbloem, Oostenrijk koos voor edelweiss, de klaproos hoort bij België en de Finnen hebben het lelietje-van-dalen. Sterker nog, niet alleen Europese landen maar vrijwel elk land ter wereld heeft een officieel bloem-embleem. Zelfs Friesland heeft zijn eigen bloem: de bladen van de gele plomp sieren immers hun vlag. Maar Nederland moet het nog altijd zonder stellen! En daar wil het programma Vroege Vogels een eind aan maken. 


Maar wij hebben de tulp, toch!? Nou, nee! De tulp is niet onze nationale bloem. Hij komt uit Kazachstan en is in de zestiende eeuw hier geïntroduceerd. De tulp is wel de nationale bloem van  Turkije en Hongarije.

In het wild
Kortom, hoogste tijd om een eigen nationale bloem te kiezen. Niet eentje die wij kweken in de bollenvelden, maar een bloem die geheel op eigen houtje in het wild groeit in Nederland.

Stem op jouw favoriete wilde bloem!
Om de keuze overzichtelijk te maken, start Vroege Vogels met een longlist van 40 bloemen. Tot vrijdag 12 mei kun je je stem uitbrengen. In de uitzending van zondag 14 mei maken ze de shortlist bekend en mag je opnieuw je stemmen. In de uitzending van 4 juni maken ze de nationale bloem feestelijk bekend!

Longlist en stemmen
Wil je meer weten over de bloemen die op de longlist staan? En wil je stemmen? Klik dan op onderstaande link. Mis je een bepaalde bloem? Dan kan je deze tijdens het stemmen zelfs toevoegen!

Madeliefje
Wij hebben inmiddels gekozen voor het Madeliefje (oftwel Bellis perennis oftewel Meizoentje), nummer 39 van de longlist. De kleinheid past bij de bescheiden oppervlakte van ons land. De schoonheid past bij het Nederlandse (weide-)landschap. De bloem bloeit uitbundig in  het voorjaar en de zomer, maar je ziet ze ook in de winter! We laten de bloem verder zelf aan het woord. "Iedereen kent mijn maagdelijk witte bloempjes met geel hart. Maar heb je wel eens gemerkt hoe beweeglijk ik ben? Met het vallen van de avond sluit ik mijn bloemhoofdjes en bij het krieken van de dag open ik ze. Maar ik sluit ze ook als er regen op komst is. Net als jullie Nederlanders ben ik altijd goed voorbereid. Ik gebruik mijn bloembladen als paraplu om mijn stuifmeel en nectar droog te houden. En als de zon weer doorbreekt, sta ik weer te stralen. Kortom, mijn bloem is uw eigen buienradar, stem op mij, stem op het madeliefje!"

Link
* Start van de Nationale Bloem Verkiezing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .