Translate

donderdag 8 april 2021

Een raketijsje na een operatie is best lekker

Onlangs ben ik geopereerd. Na de operatie kom je op de uitslaapafdeling. Het eerste dat na het langzaam wakker worden uit de narcose opvalt, is dat de afdeling nogal groot is. Ieder heeft daarbij zijn eigen 'tent'. 


Je ligt aan een infuus. Dat geeft een directe toevoer naar de bloedbaan. Als er iets mis gaat, kan zo gelijk medicatie worden gegeven.

Bewaakt
Een kleine monitor is met je meegereisd. Daar kunnen ze je vitale functies op zien, zoals bloeddruk, hartritme en zuurstof. Je wordt bewaakt vanaf het moment dat je er ligt, tot het moment dat je weer naar de afdeling teruggaat. Een Uitslaaparts houdt het schermpje regelmatig scherp in de gaten en kan ingrijpen als dat nodig is.

Afhankelijk van de ingreep en het soort verdoving, lig je na de operatie hier minstens een half uur tot een uur. Ik lag er zelfs wat langer, omdat de langzame verdwijning van de verdoving (rugprik) wat meer tijd in beslag nam.

Raketijsje
Verrassend hoogtepunt van het verblijf was de vraag of ik een ijsje wilde. Aanvankelijk zei ik nee. Ik hou niet van raketijsjes en heb liever een softijs. Maar die hadden ze niet in de aanbieding. De Uitslaaparts drong echter aan. 'U zult het vast lekker vinden. En het helpt ook tegen dorst, een vieze smaak in de mond en misselijkheid'. Ik ging overstag. De vriezer ging open en het raketijsje werd plechtig overhandigd.

En inderdaad, voor het eerst in mijn 74-jarige leven vond ik een raketijsje heerlijk!

1 opmerking:

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .