Translate

zondag 23 januari 2022

Ik beken: ik was een wappie!

Mijn vroegere middelbare schoolklas organiseert in april een reünie. Dus komen er allerlei herinneringen weer boven aan die schoolperiode. Zoals aan de voetbalwedstrijden op de nabije, meestal lege, Veemarkt in de vrije tussenuren. 


Daar speelden we fanatieke partijtjes. Zelfs op vrijdag, wanneer de hele markt vol stond met veewagens en koeien, voetbalden we tussen de hopen koeienstront door. Dat waren iedere dag weer gouden momenten tijdens een nogal vervelende schooltijd. 

Plompverloren
De meeste gegeven vakken op school spraken me niet aan. Zeker niet, toen er plompverloren plotseling een les 'kosmografie' werd toegevoegd. Gegeven door de - ook al niet geliefde - leraar Scheikunde. Wat moest ik in hemelsnaam met 'paralaxen'?
Wel was het een vak, dat niet meetelde voor de overgang naar een volgende klas en het eindexamen. Dus belangrijk was het niet. Maar ja, repetities waren er wel.

Platte aarde
Gelukkig was er juist in die tijd - we spreken over de jaren zestig van de vorige eeuw - veel publiciteit rond een groep in Hilversum, die beweerde dat de aarde plat was. Dat bood uitkomst! Mijn schoolkameraad en ik besloten spoorslags aanhanger te worden van de platte aarde.

Toen er een repetitie kwam en we geen goed antwoord wisten, gaven we op een aantal vragen het antwoord, dat die vraag onzinnig was. Want de aarde was immers plat. Het leverde ons een 5 op! We waren de enigen in de klas met een onvoldoende...

PS:
Voor de goede orde: het is alsnog goed gekomen met ons als wappies avant la lettre. Ik geloof weer in een ronde aarde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .