Translate

woensdag 5 januari 2022

Vandaag: Nationale Slagroom Dag

Het is vandaag Nationale Slagroom Dag. Op de 5de dag van het jaar wordt het bestaan van slagroom gevierd. Dat las ik ergens op internet. Of het waar is? En waar het vandaan komt? Ik kon het niet vinden. 


Maar hoe dan ook, slagroom is wel erg lekker. Dus vooruit, aandacht hiervoor! Een lichtpunt in deze pandemische, donkere en regenachtige tijden!

Volle melk
Slagroom wordt bereid uit de room, die van volle melk wordt geschept. Het is letterlijk geslagen room: de room van de melk dient luchtig te worden geslagen (opgeklopt) met een garde of mixer.

Gezoet graag!
In mijn werkzame leven kwam ik veel in het buitenland. En een enkele keer kreeg ik zelfs slagroom bij iets lekkers. Ik weet nog, dat ik de eerste keer er verlekkerd van proefde. Een bittere teleurstelling volgde: het was niet lekker. Want ongezoet. Nu weet ik, dat in andere landen het minder gebruikelijk is de slagroom te zoeten voordat zij geklopt wordt en wordt er dus vaker ongezoete slagroom gebruikt.

Geschiedenis
Ten onrechte wordt beweerd - aldus Wikipedia - dat François Vatel ter gelegenheid van het grote feest in 1671 (tijdens welk hij zich zou suicideren) op het Kasteel van Chantilly de "Crème Chantilly", opgeklopte (geslagen) room met vanille, introduceerde. Rabelais vermeldt in 1532 in Pantagruel al "neige de crème". Slagroom met vanille, onder de naam "Crème Chantilly", duikt pas eind achttiende eeuw voor het eerst op.

Vetaandeel
Is slagroom gezond? Het vetaandeel van slagroom bedraagt 30 à 40 procent. De aanduiding 'slagroom' is in Nederland wettelijk gereserveerd voor room van koemelk met minstens 30% vet.

't Wer altied wel weer licht
En wilt u een muziekje bij de slagroom om de donkere dagen helemaal te verdrijven? Luister dan naar een oud melancholische lied van Ede Staal. Het nummer werd uitgebracht op zijn album Mien toentje uit 1984. En geniet van het bemoedigende refrein: 't Het nog nooit, nog nooit zo donker west. Of 't wer altied wel weer licht. 

Beluister het mooie lied (en bekijk de nostalgische beelden) van Edo Staal:
* "'t Het nog nooit zo donker west"

Songtekst:
Klik hier voor de gehele songtekst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .