Translate

zondag 30 januari 2022

Worden bij U de hortensia's gestolen?

Met het lengen van de dagen duiken ze weer op: de hortensiaknippers. Mensen die hopen dat ze precies die ene soort hebben die, als je hem rookt, naar verluidt een ‘mild verdovende werking’ heeft.

In het dorp Leusden zijn de eerste hortensia’s al gesneuveld. Zo meldt De Amersfoortse Courant. De dieven azen op de eerste knoppen aan de nog kale takken, waarvan gezegd wordt dat je die in gedroogde vorm kunt roken als wiet. 

Verbijsterd
"Ja, dat bestaat dus! Ik had het totaal niet door, totdat de buurman zei: "Hee, jouw takken zijn er ook uitgeknipt." Maartje Janssen (52) uit Leusden keek afgelopen weekeinde verbijsterd naar de pot in haar voortuin. "Ik vind het niet erg, maar vooral ráár." "Ik heb totaal geen groene vingers. Joh, ben allang blij dat hij lééft. Maar pas toen de buurman het zei, zag ik dat iemand zowel bij zijn als bij mijn hortensia hele takken eruit heeft gesneden. Dat verklaart wel de geluiden die ik ’s nachts heb gehoord. Ik hoorde wel mensen, maar ik dacht: dat is bezoek van de buren, dat wordt uitgezwaaid.”

Mythe én dodelijk
Zo onderhand hoort het erbij, weet menig hobbytuinier: hortensiadieven. Ieder jaar is het wel ergens in het land raak. Maar er zijn zoveel soorten hortensia's, dat het Russische roulette is om ze proberen te roken. Van sommige kun je namelijk doodziek worden, verlamd raken of een hartstilstand krijgen, waarschuwen experts van het Trimbos-instituut. En als je al die ene hebt waar je heel misschien high van wordt: de hevige buikpijn krijg je er gratis bij.

Nóóit van gehoord

Bij tuincentrum Eurofleur in Leusden reageert medewerker Gert Kramer verbaasd. "Horténsia's? Verdovende werking? Nóóit van gehoord. Hooguit komen ze hier weleens vragen welke potgrond goed is voor de wietplantjes."
Al is het fenomeen - stelen uit voortuinen - hem niet onbekend. "Skimmia's worden weleens uit tuinen gestolen rond de kerstdagen. De dieven maken er dan kerststukjes mee. Maar, die hortensia's, werkt dat ook verdovend als je er de hele dag tussen staat?", vraagt hij zich hardop af.

Bekijk ook:
* High worden van Hortensia - RTV Noord

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .