Translate

zaterdag 29 januari 2022

Wat betekent 'Survival of the Fittest'?

Mijn tennismaat en ik hebben weer een taaldispuut. Ik beweer, dat de uitdrukking 'Survival of the fittest' betekent, dat de sterkste zal overleven. Hij beweert, dat Survival of the fittest betekent, dat de 'best aangepaste' zal overleven.

We beloven elkaar een en ander via Google uit te zoeken. Zoals we dat ook eerder hebben gedaan bij ons dispuut over 'geitenpaadje' en 'olifantenpaadje'. 

Overtuigend genoeg
Al snel komt er een bericht van mijn maat, waarin hij zijn gelijk opeist. "Kijk maar eens op Wikipedia bij Survival of the fittest. Met als uitdagende slotzin: "Ik hoop dat dit overtuigend genoeg is."
En ja, ik moet het bekennen. Wikipedia geeft hem gelijk. 

Citaten
Enkele citaten  uit Wikipedia:
"Survival of the fittest is de natuurlijke selectie die optreedt door het overleven van het nageslacht van de best aangepaste binnen een populatie."
"Survival of the fittest wordt vaak verward met het recht van de sterkste. Een organisme hoeft echter niet de sterkste te zijn om betere overlevingskansen te hebben dan anderen. Beter vluchtgedrag, betere camouflage of meer intelligentie kunnen soms de overlevingskansen vergroten en ervoor zorgen dat een organisme the fittest is."
De term blijkt bedacht door Herbert Spencer (zie foto) na het lezen van Charles Darwins 'On the Origin of Species'.

Zwakke verdediging
Mij rest slechts een uiterst zwakke verdediging als tegenstoot: "Kijk naar eens in in de beste vertaalsite op internet 'deepl.com'. Dan zie je, dat de vertaling van deze uitdrukking betekent: het recht van de sterkste. Ik hoop, dat dit overtuigend genoeg is." 

Lees ook:
* Is ons 'pad' een geitenpaadje of een olifantenpaadje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .