Translate

zondag 3 mei 2020

Het Rode Bloempje en Kabouter Kwak

Zomaar een vertelling - speciaal voor kinderen - over de belevenissen van het Rode Bloempje. Om voor te lezen. 



Na het avontuur met de dolle stier heb ik deze week weer iets heel spannends beleefd. Het was gisteravond rond acht uur. Ik wilde juist mijn blaadjes dicht doen om lekker te gaan slapen. Er werd  op mijn voorblaadje geklopt. Ik deed open en wie stond daar voor me: Kabouter Kwak.

'Kom in mijn meeldraadhuisje', zei ik. 'Dan kunnen we vóór het slapen gaan nog net even een kopje honing drinken'. 

Kabouter Kwak kwam binnen en vertelde toen, dat zijn paddenstoel door de harde storm van die dag mee de lucht in was genomen en dat de wind zijn huis twee kilometer verder op weer neergezet had. Omdat hij maar heel kleine beentjes had kon hij dat hele eind niet lopen. 'Hoe moet ik nu bij mijn paddesntoelhuisje komen?' vroeg hij angstig.

Nu moeten jullie weten, dat ik een vriendje heb, die Jantje Slak heet. Die maakt vaak hele lange reizen. Dus heb ik tegen kabouter Kwak gezegd: 'Wees maar niet bang hoor, ik zal Jantje, mijn vriend, vragen of hij je niet op zijn rug weg wil brengen''. 

En ja hoor, mijn vriendje Jantje Slak wilde dat graag doen en heeft kabouter Kwak in zijn slakkenwagen naar zijn huisje, twee kilometer verderop gebracht. Toen Kabouter Kwak daar aankwam vond hij die plek zo mooi - met groene bomen, mooie bloemen, een beekje en vissen -, dat hij besloot daar te blijven wonen.


Omdat hij vond dat Jantje Slak hem zo fijn had geholpen wilde hij hem een klein cadeautje geven. En weten jullie, wat hij Jantje gaf? Een snelheidsmeter! Nu kan Jantje Slak zelf zien, hoe hard hij loopt: wel één meter in een kwartier!

Bron: De Kampschakel, 15e jaargang no. 2

Bekijk ook:
* Een wandeling in het Rijk der kabouters

Zing mee:
* Feestlied uit Sprookjesboom de Film (Sprookjesboom muziekclip)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .