Translate

maandag 25 mei 2020

Wie heeft er een meikever gezien?

Al enige jaren houdt mij de vraag bezig, waarom ik in mijn haagbeuken in mijn tuin nooit een meikever aantref.



Vroeger in mijn kinderjaren gingen we altijd in de haagbeuk rond het nabije 'oude kerkhof' naar meikevers zoeken en we vonden ze altijd!

In een potje
We noemden ze 'mulders' en gingen dus mulders vangen. We stopten ze vervolgens in een potje, deden er bladeren van de haagbeuk bij en maakten gaatjes in de deksel. Daarna voelden we ons voldaan en tevreden.

Speurwerk 
Speurwerk op internet leverde op, dat de meikever zeldzamer is geworden, niet alleen in Nederland en België, maar in geheel West-Europa. De reden?  Toen er nog geen bestrijdingsmiddelen waren, veroorzaakte de kever veel schade aan de gewassen en vormde zo een serieuze bedreiging voor de voedselvoorziening. Na de komst van insecticiden in de twintigste eeuw is de kever veel zeldzamer en in sommige streken is de soort volledig uitgeroeid.

Vraag
Mijn vraag is nu: wie heeft er deze maand een meikever gezien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .