Translate

maandag 4 mei 2020

Vergeldingsactie in Hoogland (1945)

Henk van Middelaar heeft enkele jaren geleden een boek geschreven over een vergeldingsactie in het dorp Hoogland, vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog. Ook de toen omgekomen Hooglanders worden vandaag herdacht. 



Vergelding
Op maandag 23 april 1945, een paar uur voor de bevrijding, werden op een erf aan de Schothorsterlaan in Hoogland vier buren vermoord door de Duitsers. "Dit was een vergelding voor de dood van twee Duitse soldaten die door een groep verzetstrijders om het leven waren gebracht", vertelt Van Middelaar, voormalig radiopresentator bij de publieke omroep en oud-docent Nederlands.
Het verhaal heeft hem altijd gefascineerd. "Een paar jaar geleden dacht ik: ik ga het uitzoeken. Wat is er op dat erf gebeurd? Hoe kon het gebeuren? Waar waren de Canadezen en Duitsers en wat is de rol geweest van het meisje dat beschuldigd werd van verraad. Dankzij de beschuldiging heb ik echt archiefonderzoek kunnen doen."

Herinnering
Nabestaande Leny Boon-Smink kan zich de vergeldingsactie nog goed herinneren. "Ze zeiden: loop weg. Maar toen we dat deden, was het al gebeurd." Voor haar ogen werden haar vader, twee broers en buurman doodgeschoten.
Boon-Smink vond het belangrijk dat dit boek is uitgebracht. "Omdat ik nog een kind was, weet ik niet alles meer. Nu begrijp ik het veel beter en kan je het echt eens goed lezen", zei ze tegen RTV-Utrecht.

Boek
Het boek heet '23 april 1945, zes uur' en is in 2017 gepubliceerd.

Bekijk:
Video met achtergrondinformatie

Lees ook:
Over de dramatische afloop van de Tweede Wereldoorlog voor verzetsman Frederik van Pijkeren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .