Translate

vrijdag 12 maart 2021

Coca- Cola en Cokelore

Vandaag is de dag, dat in 1984 de Amerikaanse apotheker John Pemberton begon met de verkoop van Coca-Cola, een opwekkend medicijndrankje met bladeren van de cocaplant. 

De drank is een imitatie van de Vin Mariani, een product waarmee de Corsicaans/Franse apotheker Angelo Marani in Europa furore maakte.

Amerikaanse levensstijl
Coca-Cola is een merk cola. Naast Coca-Cola bestaat bv. ook als concurrerend merk Pepsi Cola. Het is een suikerhoudende koolzuurhoudende frisdrank die wordt verhandeld door The Coca-Cola Company. Het is sinds 1893 als handelsmerk geregistreerd. Inmiddels zijn het logo, de flessen en de drank samen een wereldwijd bekend icoon voor de Amerikaanse levensstijl. 

Cokelore
Coca-Cola staat bekend om de vele broodjeaapverhalen die erover de ronde doen, de zogenaamde "cokelore". Ik heb er tot voor kort ook in enkele geloofd. Zo zou een spijker in cola worden opgelost. Ook personen zouden oplossen: zo zou er eens een fabriekswerknemer per ongeluk in een tank vol cola zijn gevallen en volledig opgelost zijn. Slechts zijn gebit werd teruggevonden.... Om die reden zou cola ook zeer geschikt zijn als roestoplosser, en zou taai vlees mals kunnen worden gemaakt door het even in cola te leggen. Allemaal niet waar dus. 

Liefhebber?
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van Cola. Ik drink het alleen, als ik erge dorst heb en er geen andere dorstlesser voorhanden is. Dat is me in mijn werkzame leven in vooral Afrika en Azië vele malen gebeurd. Bent u wel een liefhebber?

Lees meer:
* Coca-Cola (in Wikipedia)

2 opmerkingen:

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .