Geweldig dit bord aan de rand van ons dorp ! Geen idee wie het bedacht heeft.
Tweet van Jannie Hoekstra-Haringa
Geweldig dit bord aan de rand van ons dorp ! Geen idee wie het bedacht heeft.
Tweet van Jannie Hoekstra-Haringa
A.s. zaterdag, 27 augustus, is het speeddaten voor konijnen bij het Dierenbeschermingscentrum in Amersfoort. Tijdens de speeddate wordt uw eenzame konijn gekoppeld aan vrijgezelle asielkonijnen.
Het doel: liefde voor het leven vinden. Zelden zaten er namelijk zoveel konijnen in het opvangcentrum. En konijnen zijn sociale dieren die altijd één of meerdere soortgenootjes nodig hebben om gelukkig te zijn.
Is er een match?
Tijdens de speeddate maken de konijnen kennis met elkaar, de baasjes krijgen uitleg over de mogelijke zorgen die een asielkonijn nodig heeft en de medewerkers van het asiel kijken of er een klik is. Is het een match? Dan mag het asielkonijn gelijk met zijn nieuwe maatje en eigenaren mee naar huis.
TV-programma
Ook in andere plaatsen vindt deze 'First Dates Rabbits' plaats. Het wachten is op een Tv-programma met als titel 'Konijn zoekt konijn'...
Link
* Dierenbeschermingscentrum Amersfoort
Honden kunnen bij het weerzien met hun baasjes zo blij zijn dat ze huilen van geluk. Japanse wetenschappers bestudeerden de tranen van de viervoeters en kwamen tot de conclusie dat die gekoppeld kunnen zijn aan positieve emoties.
Een van de wetenschappers kwam op het idee toen zijn hond nieuwe puppy’s had gekregen. Hij merkte dat zijn hond tranen in de ogen had terwijl ze haar kinderen zoogde. Bij het onderzoek bleken de honden niet te huilen als ze met een wildvreemde werden geconfronteerd, maar wel wanneer ze hun eigenaar herkenden, die ze al even niet hadden gezien.
Knuffelhormoon
De vreugdetranen worden mogelijk veroorzaakt door oxytocine, ook bekend als het ‘knuffelhormoon’. Dat wordt ook bij mensen in de hersenen geproduceerd en speelt een belangrijke rol bij sociale contacten. Al bij de geboorte zorgt het voor een band tussen moeder en kind. Of honden ook huilen bij negatieve emoties, moet nog worden uitgezocht.
Bron: Trouw
De meest gestelde vraag over de elektrische fiets: hoe ver kom ik met een volle accu? TestKees van de Fietsersbond helpt je om meer kilometers uit je accu te persen.
1. Hou een iets lagere snelheid aan
‘Een elektrische fiets is begrensd op 25 kilometer per uur. Als je continu op het maximum zit, heb je ongeveer 180 watt per uur nodig. Daarvan lever je zelf 75 watt en de motor 105 watt. Maar als je ietsje langzamer fietst – 23 per uur als kruissnelheid – dan hoeft de motor veel minder te leveren: 75 watt in plaats van 105 watt. Dat scheelt bijna de helft. Het werkt het beste als je een display hebt dat aangeeft wat je zelf levert en wat de motor voor je aanvult.’
2. Schakel op tijd terug (voor het rode licht)
‘Als je veel moet stoppen en weer optrekken, schakel dan op tijd terug. Als je in zware versnelling wegfietst, moet je motor veel ondersteuning leveren en dat kost energie. En als je weet dat je moet stoppen, laat de fiets dan uitrollen. Dat scheelt ook weer.’
3. Hou je banden op spanning
‘Een belangrijke tip voor eigenlijk alle fietsers: hou je banden op spanning. Te zachte banden vreten energie. En denk ook aan windvangers als grote tassen en wapperende kleding. Ik heb het gemeten. Te zachte banden kosten 20% en een volumineuze jas 10%.’
4. Trap op hellingen flink mee
‘Als je moet klimmen, leun dan niet te veel op de maximale ondersteuning. Hoe meer je in een lichte versnelling zelf mee trapt hoe verder de fietsaccu je zal brengen.’
5. Leer je systeem kennen
‘Leer je systeem kennen. Fietsen met een Bafangmotor geven nog maar heel weinig ondersteuning terwijl de accu nog voor 25 procent vol zit. Bosch-accu’s geven nog steeds de volle ondersteuning ook al zit er maar een paar procent in je fietsaccu. Leegrijden is overigens niet slecht voor je accu. De accu is beveiligd met een buffer.’
6. Vang niet teveel wind
‘Je houding kan je veel energie kosten. Met de rechtophouding vang je veel wind en dat kost energie. Met een licht sportieve houding kom je veel verder met een volle accu.’
7. Check voor aankoop of de accu te reviseren is
‘Een nieuwe of extra accu is duur. Sommige accu’s kun je laten reviseren. De losse cellen worden dan vervangen door nieuwe en de behuizing wordt hergebruikt. Dat kan niet bij alle accu’s. Check of de accu te reviseren is en/of wat een nieuwe accu kost. Bedrijven die reviseren geven een overzicht bij welke merken dat kan.’
Wilt U het nieuws lezen uit kranten, die verschijnen in bijvoorbeeld Uruguay of Rusland? Dan kan dat online.
In tegenstelling tot Nederlanders staan Britten er om bekend niet zo direct te zijn in hun taalgebruik. Dat wordt vaak als beleefdheid aangeduid.
Onderstaand overzicht wil helpen de Britten beter te begrijpen...
Een pinautomaat in de buurt vinden? Dat kan gemakkelijk en snel.
Geldmaat, een pinautomaat
De geldautomaten van ABN AMRO, Rabobank en ING heten sinds 2019 Geldmaat. Ze zijn knalgeel en werken allemaal hetzelfde. Alhoewel ze heel opvallend zijn, is het soms nog een raadsel waar een automaat is. Gebruik dan de locatiewijzer van Geldmaat om de dichtstbijzijnde pinautomaten te vinden. De locatiewijzer laat zien wat daar mogelijk is (opnemen, storten) en wat de kortste route erheen is.
Pinautomaat in de buurt in tien stapjes
Bron: Seniorweb
Vandaag, donderdag, hebben wij gehakt gegeten. Dat past in de moderne tijd. Tegenwoordig eten we gehakt wanneer we daar zin in hebben.
Vroeger aten we op woensdag gehakt. Ook maandag is geen vaste dag meer om te wassen. Je wast, wanneer de wasmachine vol is. Waarom was dat vroeger anders en welke ‘vaste’ dagen had je allemaal? Je leest het in het volgende artikel, dat we overnemen van de Startpagina.
Vaste dagen van vroeger
Maandag – Wasdag
Dinsdag – Strijkdag
Woensdag – Gehaktdag
Donderdag – Kuisdag
Vrijdag – Visdag
Zaterdag – Brooddag
Zondag – Kerkdag
Toelichting:
1. Maandag – Wasdag
Aan het begin van vorige eeuw was ‘maandag wasdag’ vaste prik. Dit was een zware huishoudelijke klus waar je vaak wel een dag aan kwijt was. Het wassen gebeurde in een tobbe. Tegenwoordig wassen we niet meer op een vaste dag. Wel wordt dit vaak in het weekend gedaan, om goedkoper uit te zijn met de stroom.
2. Dinsdag – Strijkdag
Als alle was van de week in één dag moest gebeuren, kun je je misschien voorstellen dat je een hoop strijkwerk had. Daarom was het vroeger heel normaal om dinsdag te strijken. Welgestelde families mochten deze dag in hun handen knijpen, want zij hadden meestal een dienstmeid die hier de hele dag mee bezig was.
3. Woensdag – Gehaktdag
Woensdag at je altijd gehakt. Dit had te maken met het vaste werkritme van slagers. Op maandag kwamen de dieren binnen en geslacht, op dinsdag werden de goede stukken van het dier afgehaald en op woensdag werden de restjes vermalen tot gehakt.
4. Donderdag – Kuisdag/Schoonmaakdag
Donderdag was een dag waar soms wel tegenop gekeken werd: de dag dat het huis werd schoongemaakt. Ook werd het huishoudboekje bijgehouden en gekeken of er voldoende geld was die week. Vroeger had men niet zoveel te besteden als nu.
5. Vrijdag – Visdag
Tot ver in de twintigste eeuw waren alle vrijdagen dagen van volledige Onthouding. Als je katholiek was, mocht je op deze dag geen vlees eten. Om op krachten te blijven werd er standaard op vrijdag vis gegeten.
6. Zaterdag – Brooddag
Op zaterdag at je altijd brood met wat warms erbij. Vaak was dit een soepje. Niet alleen omdat het makkelijk was, maar ook omdat de keuze in de jaren ‘50 veel beperkter was. Pasta en rijst werd bijvoorbeeld nog nauwelijks gegeten.
7. Zondag – Kerkdag
Zondag ging je als gelovige standaard naar de kerk en bezocht je een mis.
In onze tuin hebben we twee Pruimenbomen. Op de foto hieronder ziet u het resultaat van de derde pluk. En er zitten er nog steeds een heleboel aan. We kunnen dus nog even vooruit.
Beroemdste gedicht
Bij het plukken - een zen-achtige, meditatieve activiteit - moet ik altijd denken aan het beroemdste gedicht uit de Nederlandse literatuur: 'Jantje zag eens pruimen hangen'. Zo beroemd dat Jerommeke uit Suske en Wiske het weet te citeren! Zie hieronder uit: 'De IJzeren Schelvis'.
Braafheid
Het bekende versje is van de achttiende-eeuwse kinderdichter Hieronymus van Alphen en stamt uit 1778. In het gedichtje, dat eigenlijk De pruimeboom heet, wordt beschreven hoe een jongen genaamd Jantje zich verzet tegen de verleiding om zonder toestemming pruimen te plukken. Die braafheid wordt beloond. Kom daar tegenwoordig nog eens om!
De volledige tekst
Jantje zag eens pruimen hangen,
O! als eijeren zo groot.
’t Scheen, dat Jantje wou gaan plukken,
Schoon zijn vader ’t hem verbood.
Hier is, zei hij, noch mijn vader,
Noch de tuinman, die het ziet:
Aan een boom, zo vol geladen,
mist men vijf zes pruimen niet.
Maar ik wil gehoorzaam wezen,
En niet plukken: ik loop heen.
Zou ik, om een hand vol pruimen,
Ongehoorzaam wezen? Neen.
Voord ging Jantje: maar zijn vader,
Die hem stil beluisterd had,
Kwam hem in het loopen tegen,
Voor aan op het middelpad.
Kom mijn Jantje! zei de vader,
Kom mijn kleine hartedief!
Nu zal ik u pruimen plukken;
Nu heeft vader Jantje lief.
Daarop ging Papa aan ’t schudden
Jantje raapte schielijk op;
Jantje kreeg zijn hoed vol pruimen,
En liep heen op een galop.
Ook interessant
* Toon Hermans over Jantje zag eens pruimen hangen
* "Jantje zag eens pruimen hangen", een Groningse interpretatie van 'De Pazzipanten'
Statement van Roland Heitink vanwege onderstaande foto van nazivlag opgehangen bij de snelweg bij Stroe:
Ik neem afstand van alle aan mij persoonlijk en aan mijn bedrijf gerichte beschuldigingen en bedreigingen.
We fotograferen al meer dan 10 jaar met een groot team het nieuws voor lokale, nationale en internationale media. In verband met de protesten houden wij dan ook brandweermeldingen van kleine branden langs de snelweg nauwlettend in de gaten. Wij nemen geen standpunt in welk protest dan ook en stellen ons neutraal op. Ons doel is om het nieuws te brengen naar de burger toe.
Een fotograaf van mijn team is in de nacht van zaterdag op zondag gaan rijden vanwege een eerdere melding van een andere brand iets verderop totdat hij deze melding binnen kreeg. Eenmaal daar aangekomen heeft hij het beeld gemaakt en verstuurd. Er stond een autoband in de brand, niet de berm wat gesuggereerd wordt. Deze brand was al nagenoeg uit en de berm was groen van kleur. Dit betekent dat er genoeg vocht aanwezig was en daarom was de brand ook niet verder gaan branden
De camera die hij bij zich had daar waren de tijdinstellingen niet goed gezet. Hierdoor is er ophef ontstaan omdat wij eerder aanwezig zouden zijn dan dat de melding is uitgegaan. Ook is er ophef ontstaan dat wij hebben gezegd dat de boeren iets mee te maken hebben, maar in de mail naar de media staat ook dat er niets zeker is of dit met een protest te maken heeft.
Ik ben geschokt van de vele bedreigingen, doodsverwensingen aan mij en mijn familie. De hoeveelheid mensen die proberen mijn adres te achterhalen is ontelbaar. Ik heb 100% vertrouwen in de fotografen en cameramensen die voor mijn bedrijf werken. Ik bescherm ze en dat zal ik altijd blijven doen.
We hopen hiermee dat de rust zal wedekeren.
Roland Heitink
Eigenaar Persbureau Heitink
8 augustus 2022
Komende week schieten de temperaturen weer omhoog. Zaak om het hoofd koel te houden - ook in de auto! Vanwege de extreem hoge brandstofprijzen vragen veel mensen zich af of een auto meer benzine verbruikt als de airco aan staat.
Airco en brandstofgebruik
Als het warm buiten is, loopt de temperatuur in een auto snel en flink op. Voor je eigen comfort en de rijveiligheid is het prettig om een koele omgeving te creëren. Verstandig om de airco aan te zetten. Helemaal als je een lange reis voor de boeg hebt. Helaas koelt de lucht zich niet vanzelf. Hier is brandstof voor nodig.
Hoeveel benzine verbruikt een airco?
Het verschilt per merk en model hoeveel benzine je auto hiervoor nodig heeft. Ga uit van ongeveer 5% tot 10% meer brandstof. De gemiddelde auto verbruikt ongeveer 6 liter brandstof per 100 kilometer. Als je van Amsterdam naar Parijs rijdt, is dit ongeveer 500 kilometer. Als je ervan uitgaat dat je 10% extra brandstof kwijt bent voor een koele auto, kom je op ongeveer 3 liter extra brandstof uit. Let wel op: voor auto’s van 15 jaar of ouder is dit 10% tot 20% extra.
Meerdere factoren spelen een rol in het brandstofgebruik
Hoeveel liter brandstof je het exact kost, is moeilijk te zeggen. Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan de grootte van je auto, wat voor type auto je hebt, op wat voor wegen je rijdt en of je gebruik maakt van een functie als cruise control.
4 tips voor het gebruik van airco in de auto:
De ongevallencijfers schreeuwen erom: een veiligere fiets. De nieuwste fietsen bieden weinig oplossingen. Maar die zijn er wél. Ze staan al heel lang op het verlanglijstje van Kees Bakker (TestKees) van de Fietsersbond. We citeren zijn artikel.
Veel fietsers hebben moeite met op- en afstappen. Ook raken ze vaak de controle kwijt als ze plotseling moeten remmen of gaan ze slingeren als ze langzaam fietsen. Om te voorkomen dat dat tot valpartijen leidt kun je denken aan:
Brede banden als standaard
Brede banden die niet te hard zijn opgepompt hebben alleen maar voordelen. Ze zijn comfortabeler en je hebt meer grip op de weg. Je gaat minder snel onderuit over scherpe randen. Extra voordeel: ook onverharde paden zijn dan goed te berijden. Brede banden zie je nu vooral op stoere modellen en speedpedelecs. Maar juist op de gewone, dagelijkse fietsen zie je nog de standaardbanden van 40 millimeter breed. Onbegrijpelijk. Juist de gewone fietser heeft baat bij banden van bijvoorbeeld 55 millimeter breed.
ABS als standaardoptie
Fabrikant Bosch heeft een antiblokkeersysteem (ABS) ontwikkeld. Dat voorkomt dat je voorwiel blokkeert. Veel fietsers gebruiken normaal gesproken hun voorrem niet omdat ze bang zijn dan over de kop te slaan. Maar als ze plotseling moeten remmen, knijpen ze die dan wél vol in, met alle mogelijke gevolgen van dien. Met ABS kun je de rem zo hard inknijpen als je wilt. Je voorkomt niet alleen dat je wegglijdt of over de kop slaat, maar zorgt ook dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt. Bosch heeft een verbeterde tweede versie van haar remsysteem met ABS ontwikkeld. De software is verbeterd en de behuizing voor de aansturing van het antiblokkeerssyteem is veel kleiner geworden. Er zijn nu ook verschillende software versies voor bakfietsen, recreatief fietsen en bijvoorbeeld lastige bergpaadjes. De CEO van Bosch noemde een meerprijs van 400 á 500 euro en dat is nog wel aan de hoge kant. Ook Shimano komt met ABS. Ze werken samen met Blubrake en volgens de vertegenwoordiger van Blubrake gaan ze wellicht ook samenwerken met Stella. Wij pleiten ervoor dat alle fabrikanten ABS standaard als optie aan gaan bieden.
Pasfiets voor gewone fietsers
Veel fietsers rijden op een verkeerd model fiets. Ze kopen in de winkel bijvoorbeeld een mooi, sportief model, maar willen in de praktijk comfortabel rechtop zitten en zetten de verstelbare stuurpen dan helemaal rechtop. Het gevolg is dat het stuur te hoog staat en hun handen verkeerd staan. Of ze kopen een fiets met accu in het frame, maar realiseren zich niet dat dat ten koste gaat van de ruimte bij het op- en afstappen.
Voor racefietsers zijn er allerlei meetsystemen. En als je hardloopschoenen koopt, word je gefilmd terwijl je een stukje rent. Wij willen dat er ook een pasfiets komt voor gewone fietsers. Waarbij de focus ligt op het op- en afstappen, zodat goed bepaald kan worden hoeveel ruimte er nodig is voor de instap, welke pedalen handig zijn, hoe hoog en ver het stuur moet om makkelijk op en af te stappen en welk type stuur prettig is. Dan kunnen fietsers op basis van deze meting een passende fiets zoeken.
Tip van Kees: De ontwikkeling van zo’n pasfiets zou een goed onderwerp zijn voor fabrikanten om samen met bijvoorbeeld de afdeling Human-Centered Design van de TU Delft te ontwikkelen.
Goede richtingaanwijzers
Afslaan op de fiets is moeilijk. Je moet over je schouder kijken en dan ook nog je hand uitsteken en met één hand sturen. Met richtingaanwijzers wordt dat makkelijker. Je kunt eerder aangeven dat je gaat afslaan en kunt met twee handen blijven sturen. Andere voertuigen hebben ze ook. Waarom dan toch niet op de fiets? Hoe moeilijk kan dat zijn? Af en toe komen er wel slecht werkende losse setjes op de markt. Veel en veel beter is het als je duim op het handvat de richting aan zou kunnen geven waarop lichtjes links en rechts van het achterlicht gaan knipperen. Op de speedpedelecs van fabrikant Klever zijn richtingaanwijzers al wel mooi geïntegreerd. Meerprijs: 300 euro. In velomobielen kunnen ze ook in de carrosserie ingebouwd worden. Ook bij sommige driewielers, bijvoorbeeld die van Hase, kun je een setje lichten aanschaffen. Ze steken net boven de zitting uit.
Slimme zadellift
Voor mountainbikes bestaan er zogenaamde ‘zadeldroppers’. Daarmee kun je het zadel zo’n tien centimeter lager zetten. Ook ideaal voor de gewone fietser. Je laat het zadel zakken en je kunt met de voeten plat op de grond gewoon blijven zitten. Bij het wegrijden ga je even uit het zadel en gaat dat weer in de normale stand om lekker de benen rond te laten draaien. Bij de droppers voor mountainbikes moet je zelf een knopje indrukken. Dat is niet ideaal. Beter is dat het zadel automatisch zakt bij een bepaalde snelheid en vertraging. Omhoog kan nog wel gewoon met een knopje. Magura heeft nu al een draadloos bediende dropper op de markt. Op een elektrische fiets zou dat automatisch moeten kunnen.
Stuurhulp
Als je langzaam rijdt, is een fiets minder stabiel. Dan ga je slingeren en moet je dat corrigeren met je stuur om overeind te blijven. De TU Delft ontwikkelt samen met Gazelle en Bosch een stuurhulp die je helpt om bij langzaam fietsen overeind te blijven. Inmiddels hebben ze een tweede prototype ontwikkeld dat op dit moment volop door verschillende fietsers getest wordt. Hoopvol voor de fiets van de toekomst!
Bron: Waar blijft de ABS voor fietsers?
============================
Tweet van gisteren van PG Kroeger