Word jij ook zo blij van een woord als ‘leerkus’? En lig jij helemaal dubbel als iemand begint over zijn of haar ‘plasgaatje’? Grote kans dat jij, net als ik, besmet bent geraakt met het woordenomdraaivirus.
Het wát? Inderdaad, het spel waarbij de medeklinkers van de ene lettergreep worden omgewisseld met die van de andere lettergreep. Dan weet je dus ook dat bovenstaande woorden afgeleid zijn van de verder compleet normale Nederlands woorden ‘keerlus’ en ‘gasplaatje’.
Aangestoken door mijn familie heeft dit virus in mijn jeugd vrij spel gekregen. Onlangs realiseerde ik me dat het virus zich inmiddels in een dusdanig stadium bevindt, dat genezing onmogelijk en zelfs schadelijk kan zijn. Ik heb daarom besloten het maar niet meer te bestrijden en me er aan over te geven.
Ik doe even een greep uit onze familiecollectie: bij ons werd thee getrokken van een ‘zeetakje’, riepen we tijdens het rijst eten ‘kill de merrie’ en vroeg mijn moeder ons altijd om respect voor haar ‘stankbel’. Maar de traditie heeft zich voortgezet: nu ik zelf kinderen heb controleert mijn zus (zelf verpleegkundige, je snapt het al) zo’n beetje wekelijks of ze wel genoeg ‘uit-vreten’ en wel met hun handen uit de ‘poepsnot’ blijven (jaja, hygiëne enzo). Maar ik laat me natuurlijk ook niet op mijn kop zitten. Zo heb ik haar laatst geadviseerd om eens bij de Hema langs te gaan voor de ‘versgebraakte mootjes’ en ook vooral de ‘hoopjeskoek’ niet over te slaan.
Om nog even bij mijn zus te blijven: ze kan zich wel zorgen maken om ons, maar de laatste tijd is dat genoegen geheel wederzijds. Zo betrapte ik haar onlangs op het bakken van een plant in een ‘hommelrok’. Ook gaf ze mijn jongens een ‘plein-kakje’ voor hun verjaardag, en of ik dat nu zo´n fris idee vond … Maar goed, ik vermijd inmiddels de discussie met haar, die zet namelijk toch geen ‘doden aan de zeik’.
Maar nu even terug van mijn familie naar jou, lieve lezer: herken je de symptomen? En zo ja, in welk stadium is het virus bij jou? Vraag je in een kledingzaak al naar een ‘geraakt hokje’ en word je bij het betreden van bewaakt terrein aangevallen door ‘haakwonden’? Ga je dan maar zorgen maken, want dan ben je net als ik. Eén geruststelling, je bent bij de ‘faaltrouwtjes’ aan het juiste adres. Die houden namelijk ook wel van een ‘versgebraakt mootje’.
Bron en link
* Het bovenstaande is een Column van Alice Middag in Taalvoutjes
Translate
vrijdag 31 mei 2019
donderdag 30 mei 2019
Dertig en nog vrijgezel? Pas dan maar op in IJzendijke
In het mooie Zeeuws-Vlaamse dorp IJzendijke belanden vrijgezelle mannen op hun dertigste nog wel eens ‘in de ossewei’. De ossewei? Wat is dat? In de Zeeuwse Ankers wordt uitgelegd wat deze traditie inhoudt.
De ossenweide (of ossewei) is een ruim honderd jaar oud gebruik, waarbij de dertigste verjaardag van een mannelijke vrijgezel door de dorpsgemeenschap publiekelijk gemarkeerd wordt door hem ‘de sleutel van de ossenweide’ aan te bieden. Achterliggende gedachte is dat de dertigjarige vrijgezel vanaf nu toegelaten is tot de ossenweide, waar alle oudere vrijgezelle mannen zouden verblijven.
Ketelmuziek
Het aanbieden van de sleutel gaat met het nodige tumult gepaard. Op de dag van zijn verjaardag trekt een rumoerig gezelschap naar het huis van de jarige. De veelal jonge dorpsgenoten maken muziek op oude blikken, trommels, kachelpijpen en wat zij nog meer aan oud ijzerwerk hebben kunnen vinden. Nadat de jarige – op het lawaai afgekomen – de deur heeft geopend, verrassen zij hem op een gedicht waarin zij de spot drijven met zijn ongehuwde staat. Daarna ontvangt de jarige de sleutel van de ossenwei en soms daarbij nog een pop die een vrouw voorstelt. Het gezelschap is pas tot rust te manen als het wat geld (‘fooie’) of een borrel in het vooruitzicht is gesteld.
Zeeuws-Vlaams
Het is een typisch Zeeuws-Vlaamse traditie, die zijn oorsprong vindt in IJzendijke en van daaruit is overgewaaid naar andere plaatsen: Aardenburg, Boschkapelle en Oostburg bijvoorbeeld. In IJzendijke treft ongeveer eenmaal in de twee jaar iemand het lot om in de ossenwei te gaan. Nu zijn het vooral basisschoolleerlingen, soms begeleid door hun ouders, die de optocht vormen en de vrijgezel wordt tegenwoordig op een kar het dorp rondgereden.
Erg oud lijkt de traditie niet te zijn. We kennen vóór 1911 geen voorbeelden uit IJzendijke. In dat jaar haalde het volksgebruik de Nieuwe Rotterdamse Courant en ook later zouden landelijke media aandacht besteden aan het fenomeen.
Buitenland
Wijd verbreid in Europa is een dergelijke traditie ook al niet. In Frankrijk bestaat een uitdrukking (Porter la crosse de Saint-Nicolas) die de ongehuwde staat van dertigjarige mannen aangeeft. In Duitsland komen relatief jonge gebruiken voor als ‘trappenvegen’ en ‘deurklinkpoetsen’, speciaal voor respectievelijk 30-jarige vrijgezelle mannen en 25-jarige vrijgezelle vrouwen.
Jonggezellenbelasting
Mogelijk is de ossenweide in IJzendijke geïntroduceerd nadat de Duitse keizer Wilhelm II in 1909 een jonggezellenbelasting invoerde. Vanwege deze maatregel moesten dertigjarige ongehuwde mannen in het keizerrijk extra belasting gaan betalen. Misschien kwamen jonge IJzendijkenaren zo op het idee om dertigjarigen in hun dorp te kijk te zetten. En mogelijk lieten ze zich daarbij weer inspireren door de middeleeuwse Franse geschiedenis. Veel over de oorsprong van de ossenwei is dus in nevelen gehuld, maar vaststaat dat het tot op de dag van vandaag een levende traditie in Zeeuws-Vlaanderen is.
Link
* Lees het uitvoerige verhaal over de ossenweide door Bert van Gelder
De ossenweide (of ossewei) is een ruim honderd jaar oud gebruik, waarbij de dertigste verjaardag van een mannelijke vrijgezel door de dorpsgemeenschap publiekelijk gemarkeerd wordt door hem ‘de sleutel van de ossenweide’ aan te bieden. Achterliggende gedachte is dat de dertigjarige vrijgezel vanaf nu toegelaten is tot de ossenweide, waar alle oudere vrijgezelle mannen zouden verblijven.
Ketelmuziek
Het aanbieden van de sleutel gaat met het nodige tumult gepaard. Op de dag van zijn verjaardag trekt een rumoerig gezelschap naar het huis van de jarige. De veelal jonge dorpsgenoten maken muziek op oude blikken, trommels, kachelpijpen en wat zij nog meer aan oud ijzerwerk hebben kunnen vinden. Nadat de jarige – op het lawaai afgekomen – de deur heeft geopend, verrassen zij hem op een gedicht waarin zij de spot drijven met zijn ongehuwde staat. Daarna ontvangt de jarige de sleutel van de ossenwei en soms daarbij nog een pop die een vrouw voorstelt. Het gezelschap is pas tot rust te manen als het wat geld (‘fooie’) of een borrel in het vooruitzicht is gesteld.
Zeeuws-Vlaams
Het is een typisch Zeeuws-Vlaamse traditie, die zijn oorsprong vindt in IJzendijke en van daaruit is overgewaaid naar andere plaatsen: Aardenburg, Boschkapelle en Oostburg bijvoorbeeld. In IJzendijke treft ongeveer eenmaal in de twee jaar iemand het lot om in de ossenwei te gaan. Nu zijn het vooral basisschoolleerlingen, soms begeleid door hun ouders, die de optocht vormen en de vrijgezel wordt tegenwoordig op een kar het dorp rondgereden.
Erg oud lijkt de traditie niet te zijn. We kennen vóór 1911 geen voorbeelden uit IJzendijke. In dat jaar haalde het volksgebruik de Nieuwe Rotterdamse Courant en ook later zouden landelijke media aandacht besteden aan het fenomeen.
Buitenland
Wijd verbreid in Europa is een dergelijke traditie ook al niet. In Frankrijk bestaat een uitdrukking (Porter la crosse de Saint-Nicolas) die de ongehuwde staat van dertigjarige mannen aangeeft. In Duitsland komen relatief jonge gebruiken voor als ‘trappenvegen’ en ‘deurklinkpoetsen’, speciaal voor respectievelijk 30-jarige vrijgezelle mannen en 25-jarige vrijgezelle vrouwen.
Jonggezellenbelasting
Mogelijk is de ossenweide in IJzendijke geïntroduceerd nadat de Duitse keizer Wilhelm II in 1909 een jonggezellenbelasting invoerde. Vanwege deze maatregel moesten dertigjarige ongehuwde mannen in het keizerrijk extra belasting gaan betalen. Misschien kwamen jonge IJzendijkenaren zo op het idee om dertigjarigen in hun dorp te kijk te zetten. En mogelijk lieten ze zich daarbij weer inspireren door de middeleeuwse Franse geschiedenis. Veel over de oorsprong van de ossenwei is dus in nevelen gehuld, maar vaststaat dat het tot op de dag van vandaag een levende traditie in Zeeuws-Vlaanderen is.
Link
* Lees het uitvoerige verhaal over de ossenweide door Bert van Gelder
woensdag 29 mei 2019
Curieuze achternamen
Curieuze achternamen hebben de kans om van korte duur te zijn. Zulke individuele namen kunnen heel fraai zijn, maar zonder nakomelingen waren ze geen lang leven beschoren.
Neem bijvoorbeeld namen als Dwaaslicht, Fierenblaas, Guldentong, Hardevuist, Hutspot, Jongemooimeisje, Van de Korenmarkt, Kriekenboom, Lootsman, Macropedius, Negenvinger, Onweer, Plantijn, Plukkeroos, Smijtegeld, Spaarpot en Sterveling.
Spijtig
Misschien zijn er enkele generaties van geweest, maar inmiddels bestaan ze niet meer. Dat is misschien spijtig voor een aantal namen, maar ja, al die namen maakten in feite gewoon deel uit van de taalschat, en die was en is veranderlijk.
Poepjes
Ook ongunstige namen zoals de toenamen ‘t Hoertje en De Lul zijn in het verleden genoteerd. Nog steeds zijn er namen die een ongunstige associatie hebben. De naam Poepjes is misschien wel de meest beruchte, al was men zich bij de naamgeving van geen kwaad bewust; Poepjes heeft namelijk niets met faecaliën te maken. Volgens de Nederlandse familienamenbank is het mogelijk een patroniem op basis van de voornaam Poepje, een vleivorm van Poppe. Met het woord 'poepe' werd eertijds iemand uit Duitsland aangeduid, in het bijzonder een Westfaalse seizoensarbeider. Ook aan die betekenis zou de achternaam kunnen refereren. In hedendaagse betekenis is het woord poepie een koosnaampje. Vergelijk het Duitse woord Puppe = 'pop, schatje', Püppchen = 'poppetje, schatje'.
Bron: Meertens Instituut: Sterven achternamen uit?
Het echtpaar Poepjes-Wind |
Spijtig
Misschien zijn er enkele generaties van geweest, maar inmiddels bestaan ze niet meer. Dat is misschien spijtig voor een aantal namen, maar ja, al die namen maakten in feite gewoon deel uit van de taalschat, en die was en is veranderlijk.
Poepjes
Ook ongunstige namen zoals de toenamen ‘t Hoertje en De Lul zijn in het verleden genoteerd. Nog steeds zijn er namen die een ongunstige associatie hebben. De naam Poepjes is misschien wel de meest beruchte, al was men zich bij de naamgeving van geen kwaad bewust; Poepjes heeft namelijk niets met faecaliën te maken. Volgens de Nederlandse familienamenbank is het mogelijk een patroniem op basis van de voornaam Poepje, een vleivorm van Poppe. Met het woord 'poepe' werd eertijds iemand uit Duitsland aangeduid, in het bijzonder een Westfaalse seizoensarbeider. Ook aan die betekenis zou de achternaam kunnen refereren. In hedendaagse betekenis is het woord poepie een koosnaampje. Vergelijk het Duitse woord Puppe = 'pop, schatje', Püppchen = 'poppetje, schatje'.
Bron: Meertens Instituut: Sterven achternamen uit?
dinsdag 28 mei 2019
Onze stroopwafels zijn populair in de Verenigde Staten
De Hollandse stroopwafel is hot in de Verenigde Staten. Geïntroduceerd door mensen met heimwee naar de zoete lekkernij, duiken de wafels op steeds meer plekken op. Zelfs McDonalds ziet er markt in.
Opgetogen berichten in Amerikaanse media: McDonalds is van plan deze zomer Stroopwafel McFlurry's te introduceren in Amerikaanse vestigingen. Het stroopwafelijsje is een van de favorieten die door de fastfoodketen naar het thuisland wordt gehaald.
McFlurry
Amerikanen zijn zo dol op het Hollandse koekje, dat de stroopwafel na tankstations en buurtwinkels nu ook het instituut McDonald's voor zich heeft gewonnen. De Stroopwafel McFlurry heeft al een test in 50 vestigingen in Florida doorstaan.
Vliegmaatschappij
Vliegmaatschappij United Airlines ging al overstag - op luidruchtig verzoek van passagiers worden op binnenlandse vluchten in de VS stroopwafels geserveerd. Vorig jaar besloot United toch eens een andere snack uit te delen. Het leidde tot een stormpje op sociale media (een techjournalist op Twitter: 'Je kunt m'n koffers kwijtraken en altijd vertraagd zijn, maar blijf van m'n stroopwafel af') en verheugde klanten toen United liet weten de stroopwafel terug te brengen.
Cookies
De meeste stroopwafelbakkers in de VS komen uit de lage landen. In Florida noemt een kleindochter van Nederlandse emigranten ze 'Gezellig Cookies', in Texas heeft een Nederlands stel een 'Stroopclub' met wafelabonnementen opgericht en op de prairie van Montana bakt een Amerikaans-Nederlands echtpaar al sinds 1981 koek met een wafelijzer dat per boot uit Gouda is gekomen. Met zoveel succes, dat de stroopwafel in Billings, Montana, geldt als lokale lekkernij.
Brabantse bakkerij
Veel Amerikaanse retailketens verkopen stroopwafels van de Brabantse bakkerij Daelmans. Ze zijn onder meer verkrijgbaar bij Target en supermarkt Trader Joe's, waar ministroopwafels 'caramel bites' heten. Ook de stroopwafels waar McDonald's McFlurry's van gaat maken komen uit een vestiging van Daelmans. ,,Bij de drogisterijen van CVS liggen ze nu in het snoepschap bij de kassa - een van de meest competitieve plekken in het hele land. De stroopwafel heeft zijn plek daar verdiend'', zegt Tom Daly, de Amerikaan die namens de bakkersfamilie Daelmans de Amerikaanse markt van wafels voorziet.
Bron: Eindhovens Dagblad, 23 mei 2019
Eerdere berichten:
* Stroepwaafls uit Oss bij United Airlines
* De stroopwafels uit Oss liggen eruit bij United Airlines
Opgetogen berichten in Amerikaanse media: McDonalds is van plan deze zomer Stroopwafel McFlurry's te introduceren in Amerikaanse vestigingen. Het stroopwafelijsje is een van de favorieten die door de fastfoodketen naar het thuisland wordt gehaald.
McFlurry
Amerikanen zijn zo dol op het Hollandse koekje, dat de stroopwafel na tankstations en buurtwinkels nu ook het instituut McDonald's voor zich heeft gewonnen. De Stroopwafel McFlurry heeft al een test in 50 vestigingen in Florida doorstaan.
Vliegmaatschappij
Vliegmaatschappij United Airlines ging al overstag - op luidruchtig verzoek van passagiers worden op binnenlandse vluchten in de VS stroopwafels geserveerd. Vorig jaar besloot United toch eens een andere snack uit te delen. Het leidde tot een stormpje op sociale media (een techjournalist op Twitter: 'Je kunt m'n koffers kwijtraken en altijd vertraagd zijn, maar blijf van m'n stroopwafel af') en verheugde klanten toen United liet weten de stroopwafel terug te brengen.
Cookies
De meeste stroopwafelbakkers in de VS komen uit de lage landen. In Florida noemt een kleindochter van Nederlandse emigranten ze 'Gezellig Cookies', in Texas heeft een Nederlands stel een 'Stroopclub' met wafelabonnementen opgericht en op de prairie van Montana bakt een Amerikaans-Nederlands echtpaar al sinds 1981 koek met een wafelijzer dat per boot uit Gouda is gekomen. Met zoveel succes, dat de stroopwafel in Billings, Montana, geldt als lokale lekkernij.
Brabantse bakkerij
Veel Amerikaanse retailketens verkopen stroopwafels van de Brabantse bakkerij Daelmans. Ze zijn onder meer verkrijgbaar bij Target en supermarkt Trader Joe's, waar ministroopwafels 'caramel bites' heten. Ook de stroopwafels waar McDonald's McFlurry's van gaat maken komen uit een vestiging van Daelmans. ,,Bij de drogisterijen van CVS liggen ze nu in het snoepschap bij de kassa - een van de meest competitieve plekken in het hele land. De stroopwafel heeft zijn plek daar verdiend'', zegt Tom Daly, de Amerikaan die namens de bakkersfamilie Daelmans de Amerikaanse markt van wafels voorziet.
Bron: Eindhovens Dagblad, 23 mei 2019
Eerdere berichten:
* Stroepwaafls uit Oss bij United Airlines
* De stroopwafels uit Oss liggen eruit bij United Airlines
zondag 26 mei 2019
Waarom heeft Nederland zo weinig feestdagen?
In vergelijking met andere landen heeft Nederland bijzonder weinig nationale feestdagen. Alleen het Verenigd Koninkrijk heeft er nog minder.
Ons land heeft negen officiële feestdagen buiten de weekenden om: Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Hemelvaart, Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag, Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Bevrijdingsdag. Daarvan zijn er twee niet eens echt vrije dagen.
Twee redenen
Er zijn twee redenen voor het gebrek aan feestdagen, weet onderzoeker aan het Meertens Instituut Peter Jan Margry te vertellen. "Door de reformatie hebben wij minder kerkelijke feestdagen dan andere landen. Alleen de dagen die door alle christenen gevierd worden, blijven over", aldus Margry tegen RTL Nieuws. "Daarnaast is Nederland minder nationalistisch dan andere landen, waardoor er ook niet echt een grote feestdag is waarop de Nederlandse natiestaat gevierd wordt."
Geen verandering
De onderzoeker denkt ook niet dat daar snel verandering in komt.
Link
* Lees het artikel bij Welingelichte Kringen.
Ons land heeft negen officiële feestdagen buiten de weekenden om: Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Hemelvaart, Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag, Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Bevrijdingsdag. Daarvan zijn er twee niet eens echt vrije dagen.
Twee redenen
Er zijn twee redenen voor het gebrek aan feestdagen, weet onderzoeker aan het Meertens Instituut Peter Jan Margry te vertellen. "Door de reformatie hebben wij minder kerkelijke feestdagen dan andere landen. Alleen de dagen die door alle christenen gevierd worden, blijven over", aldus Margry tegen RTL Nieuws. "Daarnaast is Nederland minder nationalistisch dan andere landen, waardoor er ook niet echt een grote feestdag is waarop de Nederlandse natiestaat gevierd wordt."
Geen verandering
De onderzoeker denkt ook niet dat daar snel verandering in komt.
Link
* Lees het artikel bij Welingelichte Kringen.
zaterdag 25 mei 2019
vrijdag 24 mei 2019
Tweet van André van Duin
Tweet gisteren van André van Duin:
Ik ben al weer terug zonder mijn stem te hebben uitgebracht.
Blijkt die Hans Brusselmans op geen enkele lijst te staan !!!
donderdag 23 mei 2019
Grasmat De Kuip voor zesde keer op rij beste van de Eredivisie
Aanvoerders van de Eredivisieclubs hebben de grasmat van De Kuip voor het zesde jaar op rij verkozen tot de beste van Nederland. Het veld kreeg opvallend vaak de maximale score van 5 punten, wat leidde tot een gemiddelde van 4,94.
Grasmeester Erwin Beltman ontvangt binnenkort de schaal uit handen van spelersvakbond VVCS.
Na iedere speelronde
De VVCS ontvangt na iedere speelronde een bericht van de aanvoerders van de uitspelende clubs, waarin zij kenbaar maken hoe tevreden zij zijn over de grasmat waarop zij speelden. De waardering kan uiteenlopen van 1 (slecht) tot en met 5 (topveld).
Het veld in De Kuip heeft dit seizoen het gehele jaar fier bovenaan gestaan en behaalde dus een gemiddelde score van 4,94. Vorig jaar eindigde De Kuip nog bovenaan het klassement met een gemiddeld cijfer van 4,8. Dit jaar is het stadion in staat gebleken het cijfer wederom te verbeteren.
De Kuip laat de concurrentie ruimschoots achter zich. De velden van Ajax en PSV eindigden met een gelijke gemiddelde score van 4,35 op de gedeelde tweede plaats in de veldencompetitie.
Grasmeester Erwin Beltman ontvangt binnenkort de schaal uit handen van spelersvakbond VVCS.
Na iedere speelronde
De VVCS ontvangt na iedere speelronde een bericht van de aanvoerders van de uitspelende clubs, waarin zij kenbaar maken hoe tevreden zij zijn over de grasmat waarop zij speelden. De waardering kan uiteenlopen van 1 (slecht) tot en met 5 (topveld).
Het veld in De Kuip heeft dit seizoen het gehele jaar fier bovenaan gestaan en behaalde dus een gemiddelde score van 4,94. Vorig jaar eindigde De Kuip nog bovenaan het klassement met een gemiddeld cijfer van 4,8. Dit jaar is het stadion in staat gebleken het cijfer wederom te verbeteren.
De Kuip laat de concurrentie ruimschoots achter zich. De velden van Ajax en PSV eindigden met een gelijke gemiddelde score van 4,35 op de gedeelde tweede plaats in de veldencompetitie.
woensdag 22 mei 2019
Lijstje bewindslieden, die moesten opstappen
De VVD staat niet in de top 4.
----------------
Bron: De Speld
(n.a.v. het aftreden van Mark Harbers (VVD) als staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.)
(n.a.v. het aftreden van Mark Harbers (VVD) als staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.)
dinsdag 21 mei 2019
zondag 19 mei 2019
Humor na de winst van Dúncan
Nederland heeft gisteren/vannacht na 44 jaar weer het Songfestival gewonnen, met het lied Arcade. Uiteraard waren er terechte felicitaties:
Er waren ook enkele meer humoristische reacties, al konden we er nog maar weinig vinden:
Er waren ook enkele meer humoristische reacties, al konden we er nog maar weinig vinden:
zaterdag 18 mei 2019
Durf een beetje ongelukkig te zijn in onze leukigheidsmaatschappij
We leven in een leukigheidsmaatschappij. Daarin is er geen plaats voor de mindere kanten van het bestaan.
Facebook geeft er een fraai beeld van en wordt daarom niet voor niets 'feestboek' genoemd. Slechts de mooie momenten in het leven worden gedeeld. De illusie, dat het leven maakbaar is, wakkert het verlangen naar geluk tot ongekende hoogte aan.
Recht
Maar psychiater Dirk De Wachter stelt bij dit alles een vraagteken. Er is niks mis mee met gelukkig zijn. Er is iets mis met het ontkennen van ongeluk. Het aardse leven is af en toe een beetje verdrietig. Soms sterft er iemand of wordt er iemand ziek. Soms heeft u ruzie met uw geliefde. Dat is ook het leven. Mensen die iets vervelends meemaken hebben het recht zich niet goed te voelen. Ik pleit ervoor om ook een beetje ongelukkig te durven zijn.
Ongelukkigheden delen
Laat jezelf zien. Duw vervelende gevoelens niet weg, maar praat erover. Dat is verbindend. Als we onze ongelukkigheden met elkaar delen, kunnen we een beetje elkaars psychiater zijn.
Gewone leven
Richt je niet te veel op kicks en genot. Maar probeer voldoening te halen uit de gewone, dagelijkse dingen. Een boekje lezen, een wandeling maken. We staan er te weinig bij stil dat het gewone leven ook best mooi kan zijn. En dat het gewone leven dus genoeg is.
Bekijk
* TV: Kruispunt met psychiater Dirk De Wachter/zondag 19 mei 2019/ NPO2/ KRO-NCRV/ 23.15 uur
Facebook geeft er een fraai beeld van en wordt daarom niet voor niets 'feestboek' genoemd. Slechts de mooie momenten in het leven worden gedeeld. De illusie, dat het leven maakbaar is, wakkert het verlangen naar geluk tot ongekende hoogte aan.
Recht
Maar psychiater Dirk De Wachter stelt bij dit alles een vraagteken. Er is niks mis mee met gelukkig zijn. Er is iets mis met het ontkennen van ongeluk. Het aardse leven is af en toe een beetje verdrietig. Soms sterft er iemand of wordt er iemand ziek. Soms heeft u ruzie met uw geliefde. Dat is ook het leven. Mensen die iets vervelends meemaken hebben het recht zich niet goed te voelen. Ik pleit ervoor om ook een beetje ongelukkig te durven zijn.
Ongelukkigheden delen
Laat jezelf zien. Duw vervelende gevoelens niet weg, maar praat erover. Dat is verbindend. Als we onze ongelukkigheden met elkaar delen, kunnen we een beetje elkaars psychiater zijn.
Gewone leven
Richt je niet te veel op kicks en genot. Maar probeer voldoening te halen uit de gewone, dagelijkse dingen. Een boekje lezen, een wandeling maken. We staan er te weinig bij stil dat het gewone leven ook best mooi kan zijn. En dat het gewone leven dus genoeg is.
Bekijk
* TV: Kruispunt met psychiater Dirk De Wachter/zondag 19 mei 2019/ NPO2/ KRO-NCRV/ 23.15 uur
vrijdag 17 mei 2019
Ben je genoeg of teveel besuikerd?
Suiker heeft een slechte naam. Maar is dat terecht? Enkele feitjes op een rij.
- De naam suiker is via het Arabisch ontleend aan het Sanskriet-woord 'sjarkara'.
- Suiker is nodig voor je lichaam, Glucose wordt omgezet in energie, waardoor je kunt denken en bewegen. Maar teveel is niet gezond.
- We eten 44 kilo suiker per persoon per dag, blijkt uit het laatste onderzoek van de RIVM uit 2010. Dat komt neer op 122 gram per dag: zo'n 30 suikerklontjes.
- 26 kilo van bovenstaande 44 kilo - dus meer dan de helft - bestaat uit toegevoegde suikers: zoethouders die verstopt zitten in producten.
- Schuilnamen voor suiker zijn bekende namen als glucose, stroop en dextrose. Minder bekend zijn melasse, turbinado en gula djawa.
- Alles wat eindigt op -ose, -siroop of - stroop is waarschijnlijk een vorm van suiker.
- In Nederland wordt de meeste suiker gewonnen uit de suikerbiet. Een biet met een gemiddeld gewicht van 865 gram bevat zo'n 150 gram suiker oftewel 35 suikerklontjes
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert mannen maximaal 60 gram per dag te eten, vrouwen krijgen het advies maximaal 50 gram te eten.
Bron: KRO-NCRV-Vertel, voorjaar 2019
- De naam suiker is via het Arabisch ontleend aan het Sanskriet-woord 'sjarkara'.
- Suiker is nodig voor je lichaam, Glucose wordt omgezet in energie, waardoor je kunt denken en bewegen. Maar teveel is niet gezond.
- We eten 44 kilo suiker per persoon per dag, blijkt uit het laatste onderzoek van de RIVM uit 2010. Dat komt neer op 122 gram per dag: zo'n 30 suikerklontjes.
- 26 kilo van bovenstaande 44 kilo - dus meer dan de helft - bestaat uit toegevoegde suikers: zoethouders die verstopt zitten in producten.
- Schuilnamen voor suiker zijn bekende namen als glucose, stroop en dextrose. Minder bekend zijn melasse, turbinado en gula djawa.
- Alles wat eindigt op -ose, -siroop of - stroop is waarschijnlijk een vorm van suiker.
- In Nederland wordt de meeste suiker gewonnen uit de suikerbiet. Een biet met een gemiddeld gewicht van 865 gram bevat zo'n 150 gram suiker oftewel 35 suikerklontjes
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert mannen maximaal 60 gram per dag te eten, vrouwen krijgen het advies maximaal 50 gram te eten.
Bron: KRO-NCRV-Vertel, voorjaar 2019
donderdag 16 mei 2019
Top 5 landen met zakkenrollers
Nederland geniet de komende maanden weer van vakanties. Als er iets is dat een vakantie flink kan verpesten, is het wel gerold worden, en zonder geld, creditcard of reispapieren komen te zitten.
International Card Services (ICS) zocht uit waar je als toerist het meest alert moet zijn op zakkenrollers. Wie heeft de meeste kans om gerold te worden en waarom?
Top 5
Uit de analyse blijkt dat Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Griekenland de kroon spannen. En dat jongeren tussen 18 en 21 jaar en 75-plussers twee keer zoveel kans hebben om bestolen te worden.
Meeste zakkenrollers in Zuid-Europese landen
ICS analyseerde 15.000 meldingen van gestolen creditcards over ruim 1,5 jaar en constateert dat Nederlandse toeristen het meeste worden gerold in Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Griekenland. Dit zijn populaire vakantiebestemmingen, het is daarom logisch dat mensen daar ook relatief vaker worden gerold. Rondom drukke pleinen, straten en bezienswaardigheden moet je heel goed opletten, maar vooral op metro- en treinstations zijn zakkenrollers actief. Een bekende truc is dat er bij het kopen van een kaartje de pincode wordt afgekeken. Eenmaal in de trein of metro word je omsingeld of aangetikt en op dat moment wordt je pas gestolen.
Jongeren en 75-plussers meeste kans
Wat opvalt, is dat jongeren tussen de 18 en 21 jaar en 75-plussers twee keer zoveel kans maken om gerold te worden. Bij deze groepen zie je duidelijk dat naïviteit en minder alert zijn een grote rol spelen. Jongeren letten ook minder goed op hun spullen. Een bekende tactiek is afleiding creëren, waarna de zakkenroller zijn slag slaat. Denk hierbij aan voetballers of acrobaten die kunstjes voor je neus demonstreren en je afleiden, terwijl een mededader zijn slag slaat. Of iemand die de weg vraagt terwijl zijn of haar handlanger je zakken leegt.
Pincode en card nog te vaak samen bewaard
In 7 procent van de gevallen wordt de gestolen creditcard ook gebruikt voor frauduleuze pintransacties. Dat kan al snel oplopen tot ruim € 2.500 euro, afhankelijk van de bestedings- of daglimiet en hoe snel de card is geblokkeerd. Ondanks het feit dat iedereen toch wel zou moeten weten dat je de pincode niet mag bewaren, gebeurt dat toch vaak. Dan wordt bijvoorbeeld de tas gestolen met daarin de pas en een (zelfgemaakte) briefje met de pincode. Mensen denken vaak dat hun codes niet te herleiden zijn naar de pincode op de creditcard. Ervaring leert dat dat in de praktijk anders uitpakt. Wat we ook zien is dat kaarthouders hun geboortedatum of postcode kiezen als pincode. Als dan samen met de pas ook het rijbewijs of paspoort wordt gestolen proberen de dieven natuurlijk dat soort combinaties als eerste.
International Card Services (ICS) zocht uit waar je als toerist het meest alert moet zijn op zakkenrollers. Wie heeft de meeste kans om gerold te worden en waarom?
Top 5
Uit de analyse blijkt dat Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Griekenland de kroon spannen. En dat jongeren tussen 18 en 21 jaar en 75-plussers twee keer zoveel kans hebben om bestolen te worden.
Meeste zakkenrollers in Zuid-Europese landen
ICS analyseerde 15.000 meldingen van gestolen creditcards over ruim 1,5 jaar en constateert dat Nederlandse toeristen het meeste worden gerold in Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Griekenland. Dit zijn populaire vakantiebestemmingen, het is daarom logisch dat mensen daar ook relatief vaker worden gerold. Rondom drukke pleinen, straten en bezienswaardigheden moet je heel goed opletten, maar vooral op metro- en treinstations zijn zakkenrollers actief. Een bekende truc is dat er bij het kopen van een kaartje de pincode wordt afgekeken. Eenmaal in de trein of metro word je omsingeld of aangetikt en op dat moment wordt je pas gestolen.
Jongeren en 75-plussers meeste kans
Wat opvalt, is dat jongeren tussen de 18 en 21 jaar en 75-plussers twee keer zoveel kans maken om gerold te worden. Bij deze groepen zie je duidelijk dat naïviteit en minder alert zijn een grote rol spelen. Jongeren letten ook minder goed op hun spullen. Een bekende tactiek is afleiding creëren, waarna de zakkenroller zijn slag slaat. Denk hierbij aan voetballers of acrobaten die kunstjes voor je neus demonstreren en je afleiden, terwijl een mededader zijn slag slaat. Of iemand die de weg vraagt terwijl zijn of haar handlanger je zakken leegt.
Pincode en card nog te vaak samen bewaard
In 7 procent van de gevallen wordt de gestolen creditcard ook gebruikt voor frauduleuze pintransacties. Dat kan al snel oplopen tot ruim € 2.500 euro, afhankelijk van de bestedings- of daglimiet en hoe snel de card is geblokkeerd. Ondanks het feit dat iedereen toch wel zou moeten weten dat je de pincode niet mag bewaren, gebeurt dat toch vaak. Dan wordt bijvoorbeeld de tas gestolen met daarin de pas en een (zelfgemaakte) briefje met de pincode. Mensen denken vaak dat hun codes niet te herleiden zijn naar de pincode op de creditcard. Ervaring leert dat dat in de praktijk anders uitpakt. Wat we ook zien is dat kaarthouders hun geboortedatum of postcode kiezen als pincode. Als dan samen met de pas ook het rijbewijs of paspoort wordt gestolen proberen de dieven natuurlijk dat soort combinaties als eerste.
maandag 13 mei 2019
Johan van Oldenbarnevelt door Mr. Hans Pruijm onthoofd
Vandaag vierhonderd jaar geleden ging zijn hoofd eraf. Johan van Oldenbarnevelt werd veroordeeld wegens hoogverraad en ter dood gebracht op het Binnenhof.
Johan van Oldenbarnevelt (Amersfoort, 14 september 1547 – Den Haag, 13 mei 1619) was raadpensionaris van de Staten van Holland tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Hij werkte lange tijd samen met Maurits van Oranje (de zoon van Willem van Oranje), maar werd persoonlijk het slachtoffer van een door Maurits beheerst politiek proces.
Mr. Hans Pruijm
Een dag na zijn veroordeling werd hij op 13 mei 1619 op het Binnenhof in Den Haag op 71-jarige leeftijd door scherprechter (beul) mr. Hans Pruijm* onthoofd. In andere publicaties wordt hij Hans Pruum van Wesenem genoemd. Hij was scherprechter te Utrecht in de periode van 1604-1621 en nam waar voor de beul van Den Haag, die op die dag ziek zou zijn geweest. Het beulszwaard - met daarin de gravering van Hans Pruum - is recent ontdekt in het museum Staatliche Kunstsammlungen in Dresden en wordt tot en met 5 januari 2020 in museum Flehite in Amersfoort ten toon gesteld.
Maak het kort
Tot het publiek sprak Oldenbarnevelt op het schavot de beroemde woorden: Mannen, gelooft niet dat ik een landverrader ben, ik heb oprecht en vroom gehandeld, als een goede patriot, en zo zal ik sterven. Zijn allerlaatste woorden waren: Maak het kort, maak het kort. Lang werd aangenomen dat deze woorden aan mr. Hans Pruijm, de scherprechter (beul), gericht waren, maar hij zei het waarschijnlijk tegen zijn knecht, Jan Francken, die vlak voor de executie afscheid van hem wilde nemen. Na de executie werden zijn stoffelijke resten in een ruwe kist bijeengebracht. Deze werd bijgezet in een grafkelder onder de Hofkapel aan het Binnenhof. Later kreeg de familie gelegenheid het lijk over te kisten in een eikenhouten kist. Beweerd wordt dat het lichaam van Oldenbarnevelt door de familie op een andere plaats is herbegraven, maar daar is nooit zekerheid over verkregen.
* Bron: Wikipedia
Onthoofding Johan van Oldenbarnevelt door scherp rechter Mr. Hans Pruijm, 13 mei 1619. Ets van Jan Luyken 1649-1712. (Rijksmuseum Amsterdam) |
Johan van Oldenbarnevelt (Amersfoort, 14 september 1547 – Den Haag, 13 mei 1619) was raadpensionaris van de Staten van Holland tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Hij werkte lange tijd samen met Maurits van Oranje (de zoon van Willem van Oranje), maar werd persoonlijk het slachtoffer van een door Maurits beheerst politiek proces.
Mr. Hans Pruijm
Een dag na zijn veroordeling werd hij op 13 mei 1619 op het Binnenhof in Den Haag op 71-jarige leeftijd door scherprechter (beul) mr. Hans Pruijm* onthoofd. In andere publicaties wordt hij Hans Pruum van Wesenem genoemd. Hij was scherprechter te Utrecht in de periode van 1604-1621 en nam waar voor de beul van Den Haag, die op die dag ziek zou zijn geweest. Het beulszwaard - met daarin de gravering van Hans Pruum - is recent ontdekt in het museum Staatliche Kunstsammlungen in Dresden en wordt tot en met 5 januari 2020 in museum Flehite in Amersfoort ten toon gesteld.
Maak het kort
Tot het publiek sprak Oldenbarnevelt op het schavot de beroemde woorden: Mannen, gelooft niet dat ik een landverrader ben, ik heb oprecht en vroom gehandeld, als een goede patriot, en zo zal ik sterven. Zijn allerlaatste woorden waren: Maak het kort, maak het kort. Lang werd aangenomen dat deze woorden aan mr. Hans Pruijm, de scherprechter (beul), gericht waren, maar hij zei het waarschijnlijk tegen zijn knecht, Jan Francken, die vlak voor de executie afscheid van hem wilde nemen. Na de executie werden zijn stoffelijke resten in een ruwe kist bijeengebracht. Deze werd bijgezet in een grafkelder onder de Hofkapel aan het Binnenhof. Later kreeg de familie gelegenheid het lijk over te kisten in een eikenhouten kist. Beweerd wordt dat het lichaam van Oldenbarnevelt door de familie op een andere plaats is herbegraven, maar daar is nooit zekerheid over verkregen.
* Bron: Wikipedia
zondag 12 mei 2019
zaterdag 11 mei 2019
donderdag 9 mei 2019
Nederlandse voetbaljournalist gaat (alweer) de mist in: “Moura scoort toch nooit”
Een uitspraak van Valentijn Driessen bij aanvang van de Champions League-wedstrijd tussen Ajax en Tottenham gisteren is viraal gegaan. De Nederlandse journalist van De Telegraaf ging met zijn voorspelling zwaar de mist in: “Moura, die kan je gerust alleen voor doel zetten, die scoort toch nooit.” Ironisch genoeg was het net de Braziliaan die Ajax met een hattrick uit de Champions League knikkerde.
Het was in het Nederlandse voetbalpraatprogramma ‘Voetbal Inside’ dat Driessen zijn opmerkelijke voorspelling deed. Daar ging het vooraf over de afwezigheid van Harry Kane en de terugkeer van de Zuid-Koreaan Son, die in de heenmatch geschorst was: “Je moet dus maar één speler in de gaten houden, want Moura kan je gerust alleen voor de keeper laten lopen. Die scoort toch nooit”, een uitspraak die (alweer) als een boemerang in het gezicht van Driessen terugkeert en ook op de sociale media gretig gedeeld werd. Lucas Moura zorgde met zijn hattrick er op zijn eentje voor dat Tottenham op 1 juni kan aantreden in de finale van de Champions League.
Vaker
De Nederlandse journalist is niet aan zijn proefstuk toe, hij kreeg al vaker het deksel op de neus. Zo voorspelde hij vorige zomer dat de Rode Duivels het op het WK in Rusland zeker niet tot de halve finale zouden schoppen: “Als de Belgen aan de halve finale denken, hebben ze weinig verstand van voetbal. Als deze ploeg tegen een goede aanval speelt, zullen ze veel doelpunten incasseren”, vertelde Driessen toen. Wat de Belgen op het wereldkampioenschap deden, is wel bekend: ze wonnen van Japan en (vooral) Brazilië, in de halve finale geraakten ze net niet voorbij uiteindelijke wereldkampioen Frankrijk.
Bron: Artikel uit het Laatste Nieuws (België)
Valentijn Driessen rechts |
Vaker
De Nederlandse journalist is niet aan zijn proefstuk toe, hij kreeg al vaker het deksel op de neus. Zo voorspelde hij vorige zomer dat de Rode Duivels het op het WK in Rusland zeker niet tot de halve finale zouden schoppen: “Als de Belgen aan de halve finale denken, hebben ze weinig verstand van voetbal. Als deze ploeg tegen een goede aanval speelt, zullen ze veel doelpunten incasseren”, vertelde Driessen toen. Wat de Belgen op het wereldkampioenschap deden, is wel bekend: ze wonnen van Japan en (vooral) Brazilië, in de halve finale geraakten ze net niet voorbij uiteindelijke wereldkampioen Frankrijk.
Bron: Artikel uit het Laatste Nieuws (België)
woensdag 8 mei 2019
Wat voor soort Europeaan bent U?
Binnenkort hebben we de verkiezingen voor het Europese Parlement. Dus staat Europa volop in de belangstelling.
Hoe staat u tegenover de Europese Unie? Wat voor type Europeaan bent u? En wie denkt er net zoals u?
Zes types
Vanaf vandaag heeft het dagblad Trouw daar een mooie test voor, gemaakt door onderzoeker André Krouwel. Hierbij kunt u aan de hand van 24 vragen bepalen welk van de zes types u bent.
Bent U een 'Goedwillende Europeaan' of een 'Trotse Nederlander' of een 'Sociale Europa-veranderaar' of een 'Handelseuropeaan' of een 'Ho-eens-even-Europeaan' of bent u een 'Enthousiaste Eurpeaan'?
Doe de test
* Wat voor type Europeaan bent u?
Hoe staat u tegenover de Europese Unie? Wat voor type Europeaan bent u? En wie denkt er net zoals u?
Zes types
Vanaf vandaag heeft het dagblad Trouw daar een mooie test voor, gemaakt door onderzoeker André Krouwel. Hierbij kunt u aan de hand van 24 vragen bepalen welk van de zes types u bent.
Bent U een 'Goedwillende Europeaan' of een 'Trotse Nederlander' of een 'Sociale Europa-veranderaar' of een 'Handelseuropeaan' of een 'Ho-eens-even-Europeaan' of bent u een 'Enthousiaste Eurpeaan'?
Doe de test
* Wat voor type Europeaan bent u?
dinsdag 7 mei 2019
Afstand nemen van oprukkende politieke smetvrees
Corinne Ellemeet, Kamerlid van GroenLinks, deed in het weekeinde iets wat je zelden ziet. Ze gaf een compliment aan Fleur Agema van de PVV, die was geïnterviewd in NRC. Hun partijen „staan in veel opzichten lijnrecht tegenover elkaar”, schreef Ellemeet, maar Agema heeft „hart voor de zorg”.
Je kunt niet zeggen dat Ellemeets achterban geestdriftig reageerde. Klachten over Agema’s stemgedrag, vergelijkingen met Hitler. „Met fascisten valt niet te praten.” Die houding.
Smetvrees
Het interessante is: Zihni Özdil, ook Kamerlid van GroenLinks, kreeg vorige week een vergelijkbare behandeling enkel omdat hij lachend op de foto (zie hierboven) ging met de rechtse historicus Sid Lukkassen. „Je bent echt een embarrasment (sic) voor GroenLinks”, kreeg hij te horen.
Nu beperkt de smetvrees voor anderen zich zeker niet tot links. In de hele maatschappij verdwijnt de verlegenheid en groeit de eigendunk – ook in de politiek. En nu veel partijen identiteit als rekruterend (en organiserend) mechanisme hebben ontdekt, zijn versplintering, tribalisme en smetvrees logische uitkomsten.
Safe space geen uitkomst
Politiek is zo geen manier meer om anderen te overtuigen, politiek wordt een manier om anderen te overvleugelen of af te wijzen: ik wens jouw levensvisie of opvatting niet te tolereren.
Het misverstand aan die houding, hoe populair ook, is dat je onjuiste of abjecte opvattingen zou bestrijden enkel door die opvattingen uit je omgeving te verbannen. De safe space als uitkomst. Een boeiende vorm van zelfoverschatting: alsof ‘verkeerde’ opinies verdwijnen als jij ze niet waarneemt.
Maar het ongemakkelijke aan dit denken is vooral dat het onderstreept hoe het democratiebesef verandert. Onze representatieve democratie stoelt nu eenmaal op het idee dat alle meningen tellen: het gaat niet alleen om ‘de goede’ mening, het gaat om ieders mening.
Zo bezien is democratie niet alleen een recht, maar ook een opdracht: een opdracht om andere opvattingen dezelfde kansen te gunnen die mensen de eigen opvattingen geven.
Daarom ook waren de reacties op Ellemeet en Özdil best verontrustend: als achterbannen zelfs geen foto van hun politicus met een andersdenkende meer tolereren, belooft dat weinig goeds voor het parlementaire debat.
Prijzenswaard
Dus het was te prijzen dat de twee GroenLinksers afstand hielden van de oprukkende smetvrees. Klavers fractie wordt soms aangevallen op vermeende radicaliteit, maar hier bleek het omgekeerde: Ellemeet en Özdil voedden niet zozeer de tribalistische sentimenten in hun achterban, zij verzetten zich ertegen, en gedroegen zich als model-democraten.
Een voorbeeld voor alle partijen (en hun achterbannen).
Tom-Jan Meeus (t.meeus@nrc.nl; @tomjanmeeus) schreef bovenstaande treffende column in de NRC .
Je kunt niet zeggen dat Ellemeets achterban geestdriftig reageerde. Klachten over Agema’s stemgedrag, vergelijkingen met Hitler. „Met fascisten valt niet te praten.” Die houding.
Smetvrees
Het interessante is: Zihni Özdil, ook Kamerlid van GroenLinks, kreeg vorige week een vergelijkbare behandeling enkel omdat hij lachend op de foto (zie hierboven) ging met de rechtse historicus Sid Lukkassen. „Je bent echt een embarrasment (sic) voor GroenLinks”, kreeg hij te horen.
Nu beperkt de smetvrees voor anderen zich zeker niet tot links. In de hele maatschappij verdwijnt de verlegenheid en groeit de eigendunk – ook in de politiek. En nu veel partijen identiteit als rekruterend (en organiserend) mechanisme hebben ontdekt, zijn versplintering, tribalisme en smetvrees logische uitkomsten.
Safe space geen uitkomst
Politiek is zo geen manier meer om anderen te overtuigen, politiek wordt een manier om anderen te overvleugelen of af te wijzen: ik wens jouw levensvisie of opvatting niet te tolereren.
Het misverstand aan die houding, hoe populair ook, is dat je onjuiste of abjecte opvattingen zou bestrijden enkel door die opvattingen uit je omgeving te verbannen. De safe space als uitkomst. Een boeiende vorm van zelfoverschatting: alsof ‘verkeerde’ opinies verdwijnen als jij ze niet waarneemt.
Maar het ongemakkelijke aan dit denken is vooral dat het onderstreept hoe het democratiebesef verandert. Onze representatieve democratie stoelt nu eenmaal op het idee dat alle meningen tellen: het gaat niet alleen om ‘de goede’ mening, het gaat om ieders mening.
Zo bezien is democratie niet alleen een recht, maar ook een opdracht: een opdracht om andere opvattingen dezelfde kansen te gunnen die mensen de eigen opvattingen geven.
Daarom ook waren de reacties op Ellemeet en Özdil best verontrustend: als achterbannen zelfs geen foto van hun politicus met een andersdenkende meer tolereren, belooft dat weinig goeds voor het parlementaire debat.
Prijzenswaard
Dus het was te prijzen dat de twee GroenLinksers afstand hielden van de oprukkende smetvrees. Klavers fractie wordt soms aangevallen op vermeende radicaliteit, maar hier bleek het omgekeerde: Ellemeet en Özdil voedden niet zozeer de tribalistische sentimenten in hun achterban, zij verzetten zich ertegen, en gedroegen zich als model-democraten.
Een voorbeeld voor alle partijen (en hun achterbannen).
Tom-Jan Meeus (t.meeus@nrc.nl; @tomjanmeeus) schreef bovenstaande treffende column in de NRC .
maandag 6 mei 2019
Persalarm voor Meghan Markle
De Britse prins Harry en Meghan Markle zijn vandaag ouders geworden van een jongen. Hij is de zevende in lijn voor de Britse troon. Het begon, zoals te doen gebruikelijk bij geboortes, met een persalarm. Dit keer kwam het van ons persbureau ANP...
zondag 5 mei 2019
Impressies van de Bevrijding in het Noord-Veluwse Oldebroek
In het recente april-nummer van 'Uut 't Oldebroeck' heeft de Oudheidkundige Vereniging 'De Broeklanden' een aantal uitgebreide interviews gepubliceerd over de Tweede Wereldoorlog. Ze bevatten 'de oorlogsherinneringen van geboren en getogen Oldebroekers' en zijn opgetekend door Gerard van Pijkeren.
Dodelijk schietincident
Evenals het verschrikkelijke gebeuren enkele dagen na de bevrijding. Op 11 mei 1945 komt namelijk verzetsman Frederik van Pijkeren om het leven. Als commandant vervoer van de Binnenlandse Strijdkrachten Oldebroek verleent hij op verzoek van de afdeling 't Harde bijstand bij het opsporen van achtergebleven SS-ers. Een kogel uit een per ongeluk afgaande stengun van een collega BS-er van deze afdeling treft Frederik dodelijk.
Bevrijdingsdag
Vandaag is het Bevrijdingsdag. Daarom hierna enkele citaten uit voornoemde interviews, toegespitst op de viering van de bevrijding in Oldebroek in 1945:
Op 19 april komen de Canadezen en het enthousiasme van de Oldebroekers en de verwelkoming zijn ongekend. Herman weet nog hoe opgelucht hij is. De druk en spanning vallen weg. De bevrijders is hij eeuwig dankbaar en wanneer Herman emigreert is Canada als nieuw thuisland een bewuste keus'.
(uit: Interview met Geerte en Herman Evink)
Negentien april 1945 komen de Canadezen - de bevrijders - met de tanks van het artillerie-schietkamp de Ottenweg op, richting Oldebroek. De bezetter moet eind april in Oldebroek het hazenpad kiezen. Een paar dagen eerder - zo vertelt Johannes - zijn de Duitsers al in paniek. Met een auto vanuit de richting Elburg proberen Duitsers te vluchten, maar strijders van de Binnenlandse Strijdkrachten zetten op de Zuiderzeestraatweg per auto de achtervolging in en op de Bovenheigraaf schieten ze de banden lek en geven de Duitsers zich gewonnen. Dat niet alle Duitsers vertrokken zijn, blijkt wanneer op de Bovenpad door de Binnenlandse Strijdkrachten vijf soldaten uit het stro worden gehaald'.
(uit: Interview met Johannes van Zalk)
Het hijsen van de vlag op de Kamperveense melkfabriek is het sein dat de bevrijding door de Canadezen een feit is. Vader Smit waarschuwt Hendrik niet te snel de straat op te gaan, omdat terugtrekkende Duitsers het nodige onheil kunnen veroorzaken. Na het donkere waterbrood, dat Hendrik gewend is, ziet hij het witbrood dat de Canadezen eten aan voor cake.
(uit: Interview met Hendrik Smit)
De bevrijding door de Canadezen is ook voor de buren (E94-E98) ('vijf op een rij') reden de driekleur als symbool van de vrijheid te laten wapperen. Een dag eerder gaan de buren Wessels al naar Kampen om die vrijheid te proeven. Henk van 't Hul herinnert zich nog goed de verslagenheid die er heerst wanneer ze horen dat Frederik van Pijkeren op 11 mei 1945 door een schietincident bij de Knobbel om het leven is gekomen.
(uit: Interview met Henk van 't Hul)
De Oldebroekers staan te popelen om de Canadezen te verwelkomen. Op 19 april 1945 is het zover en worden ze uitbundig onthaald. Al een paar dagen daarvoor laten de Binnenlandse Strijdkrachten van zich horen. De Nederlandse vlag wordt gekoesterd als symbool van de vrijheid. Van Kees van Dam - de kolenboer - mag Henk met de stengun van Van Dam een vreugdeschot lossen. Eén vindt Van Dam te weinig. Het 'schiet maar leeg' is niet tegen dovemansoren gezegd.
(uit: Interview met Henk Herkert)
Op 17 april 1945, twee dagen voordat de Canadezen met hun tanks Oldebroek bevrijden, treedt de 'ondergrondse' in het openbaar. Boeve noteert dat de bewoners van 't Eekt de 19e naar het dorp gaan om de tanks en de jeeps te bewonderen. Bevrijders worden met gejuich begroet en de driekleur kleurt overal. In de Hervormde Kerk is de dankdienst, waarin het loflied 'Dankt, dankt nu allen God' opstijgt en het 'Wilhelmus' de kerk vult. Voor Boeve en vele anderen is het onvergetelijk.
(uit: Interview met Ep Boeve)
Laatste nieuws: 10 april 2020
Bovengenoemde interviews zijn inmiddels opgenomen in het zojuist verschenen boek:
VERZET & GEZAG, een geschiedenis van Oldebroek in de Tweede Wereldoorlog
met dramatische afloop voor Frederik van Pijkeren
en
herinneringen van Oldebroekers die de oorlog nog hebben meegemaakt
Dodelijk schietincident
Evenals het verschrikkelijke gebeuren enkele dagen na de bevrijding. Op 11 mei 1945 komt namelijk verzetsman Frederik van Pijkeren om het leven. Als commandant vervoer van de Binnenlandse Strijdkrachten Oldebroek verleent hij op verzoek van de afdeling 't Harde bijstand bij het opsporen van achtergebleven SS-ers. Een kogel uit een per ongeluk afgaande stengun van een collega BS-er van deze afdeling treft Frederik dodelijk.
Bevrijdingsdag
Vandaag is het Bevrijdingsdag. Daarom hierna enkele citaten uit voornoemde interviews, toegespitst op de viering van de bevrijding in Oldebroek in 1945:
Op 19 april komen de Canadezen en het enthousiasme van de Oldebroekers en de verwelkoming zijn ongekend. Herman weet nog hoe opgelucht hij is. De druk en spanning vallen weg. De bevrijders is hij eeuwig dankbaar en wanneer Herman emigreert is Canada als nieuw thuisland een bewuste keus'.
(uit: Interview met Geerte en Herman Evink)
Negentien april 1945 komen de Canadezen - de bevrijders - met de tanks van het artillerie-schietkamp de Ottenweg op, richting Oldebroek. De bezetter moet eind april in Oldebroek het hazenpad kiezen. Een paar dagen eerder - zo vertelt Johannes - zijn de Duitsers al in paniek. Met een auto vanuit de richting Elburg proberen Duitsers te vluchten, maar strijders van de Binnenlandse Strijdkrachten zetten op de Zuiderzeestraatweg per auto de achtervolging in en op de Bovenheigraaf schieten ze de banden lek en geven de Duitsers zich gewonnen. Dat niet alle Duitsers vertrokken zijn, blijkt wanneer op de Bovenpad door de Binnenlandse Strijdkrachten vijf soldaten uit het stro worden gehaald'.
(uit: Interview met Johannes van Zalk)
Het hijsen van de vlag op de Kamperveense melkfabriek is het sein dat de bevrijding door de Canadezen een feit is. Vader Smit waarschuwt Hendrik niet te snel de straat op te gaan, omdat terugtrekkende Duitsers het nodige onheil kunnen veroorzaken. Na het donkere waterbrood, dat Hendrik gewend is, ziet hij het witbrood dat de Canadezen eten aan voor cake.
(uit: Interview met Hendrik Smit)
De bevrijding door de Canadezen is ook voor de buren (E94-E98) ('vijf op een rij') reden de driekleur als symbool van de vrijheid te laten wapperen. Een dag eerder gaan de buren Wessels al naar Kampen om die vrijheid te proeven. Henk van 't Hul herinnert zich nog goed de verslagenheid die er heerst wanneer ze horen dat Frederik van Pijkeren op 11 mei 1945 door een schietincident bij de Knobbel om het leven is gekomen.
(uit: Interview met Henk van 't Hul)
De Oldebroekers staan te popelen om de Canadezen te verwelkomen. Op 19 april 1945 is het zover en worden ze uitbundig onthaald. Al een paar dagen daarvoor laten de Binnenlandse Strijdkrachten van zich horen. De Nederlandse vlag wordt gekoesterd als symbool van de vrijheid. Van Kees van Dam - de kolenboer - mag Henk met de stengun van Van Dam een vreugdeschot lossen. Eén vindt Van Dam te weinig. Het 'schiet maar leeg' is niet tegen dovemansoren gezegd.
(uit: Interview met Henk Herkert)
Op 17 april 1945, twee dagen voordat de Canadezen met hun tanks Oldebroek bevrijden, treedt de 'ondergrondse' in het openbaar. Boeve noteert dat de bewoners van 't Eekt de 19e naar het dorp gaan om de tanks en de jeeps te bewonderen. Bevrijders worden met gejuich begroet en de driekleur kleurt overal. In de Hervormde Kerk is de dankdienst, waarin het loflied 'Dankt, dankt nu allen God' opstijgt en het 'Wilhelmus' de kerk vult. Voor Boeve en vele anderen is het onvergetelijk.
(uit: Interview met Ep Boeve)
Laatste nieuws: 10 april 2020
Bovengenoemde interviews zijn inmiddels opgenomen in het zojuist verschenen boek:
VERZET & GEZAG, een geschiedenis van Oldebroek in de Tweede Wereldoorlog
met dramatische afloop voor Frederik van Pijkeren
en
herinneringen van Oldebroekers die de oorlog nog hebben meegemaakt
zaterdag 4 mei 2019
vrijdag 3 mei 2019
KNVB verzet Ramadan naar juni in belang van het Nederlandse voetbal
De Ramadan wordt verzet naar juni. Dat heeft de KNVB bekendgemaakt. De voetbalbond wil er zo voor zorgen dat Ziyech, Mazraoui en Labyad fit zijn voor de resterende wedstrijden van Ajax.
KNVB-voorzitter Michael van Praag licht toe: “Hoe je het ook wendt of keert, je kunt niet op een lege maag zondag de bekerfinale spelen, daarna weer halve finale Champions League, dan nog twee competitiewedstrijden en dan ook nog een eventuele finale Champions League.”
Snappen
De KNVB hoopt op medewerking van moslims die niet nog meedoen in de Champions League. Van Praag: “We snappen dat het misschien niet helemaal goed uitkomt voor andere moslims in de hele wereld, maar het is in het belang van het Nederlands voetbal, dus ze zouden het wel moeten kunnen snappen.”
10 juni
De nieuwe datum van de Ramadan is vastgesteld op 10 juni, zodat Ziyech, Mazraoui en Labyad weer gewoon kunnen eten als de eventuele voorrondes van de Champions League beginnen.
Bericht van: de Speld Sport
KNVB-voorzitter Michael van Praag licht toe: “Hoe je het ook wendt of keert, je kunt niet op een lege maag zondag de bekerfinale spelen, daarna weer halve finale Champions League, dan nog twee competitiewedstrijden en dan ook nog een eventuele finale Champions League.”
Snappen
De KNVB hoopt op medewerking van moslims die niet nog meedoen in de Champions League. Van Praag: “We snappen dat het misschien niet helemaal goed uitkomt voor andere moslims in de hele wereld, maar het is in het belang van het Nederlands voetbal, dus ze zouden het wel moeten kunnen snappen.”
10 juni
De nieuwe datum van de Ramadan is vastgesteld op 10 juni, zodat Ziyech, Mazraoui en Labyad weer gewoon kunnen eten als de eventuele voorrondes van de Champions League beginnen.
Bericht van: de Speld Sport
donderdag 2 mei 2019
Aanstootgevende postzegels uit Den Helder komen met censuur wél door de ballotage
De veelbesproken Helderse postzegels van kunstenaar Ap Kooistra en handelaar Cees van der Wel (zie ons bericht van 29 april) zijn nu wel door de ballotage gekomen bij postbezorger PostNL.
Op de zegels met de titel ’I love Den Helder’ prijkt een wulps vrouwenportret dat in de eerste versie door PostNL als ’aanstootgevend’ werd beoordeeld en dus afgekeurd. Kooistra schilderde de vrouw met doorschijnende bovenkleding.
Censuur
De omstreden zegel leidde tot landelijke publiciteit. Van der Wel heeft het daarna opnieuw geprobeerd met een zwart balkje met het woord ’censuur’ over de borsten van de vrouw.
,,Dat mag wel, blijkt’’, zegt Van der Wel, die zich heeft verbaasd over de aandacht die zijn project heeft gekregen. ,,Nog altijd word ik gebeld met vragen over deze zegel. Nu ook weer van een filatelist die een lezing geeft over onze ’aanstootgevende’ postzegel.’’
De gecensureerde versie ligt nu in de winkel.
Bron: Noordhollands Dagblad
Op de zegels met de titel ’I love Den Helder’ prijkt een wulps vrouwenportret dat in de eerste versie door PostNL als ’aanstootgevend’ werd beoordeeld en dus afgekeurd. Kooistra schilderde de vrouw met doorschijnende bovenkleding.
Censuur
De omstreden zegel leidde tot landelijke publiciteit. Van der Wel heeft het daarna opnieuw geprobeerd met een zwart balkje met het woord ’censuur’ over de borsten van de vrouw.
,,Dat mag wel, blijkt’’, zegt Van der Wel, die zich heeft verbaasd over de aandacht die zijn project heeft gekregen. ,,Nog altijd word ik gebeld met vragen over deze zegel. Nu ook weer van een filatelist die een lezing geeft over onze ’aanstootgevende’ postzegel.’’
De gecensureerde versie ligt nu in de winkel.
Bron: Noordhollands Dagblad
woensdag 1 mei 2019
Er is weer een Tibbe geboren!
Vandaag is er weer een Tibbe in Nederland geboren. Dan is het altijd leuk om te zien, wat zo'n voornaam betekent.
In 2016 werden 8 baby's met de naam Tibbe geboren. In de gemeente Hilvarenbeek bestond de naam nog niet. Nu, anno 2019, is er minstens 1 en wel in de kern Baarschot.
Betekenis
We gingen op onderzoek naar de betekenis van deze aparte voornaam en vonden de volgende betekenissen:
TIBBE
Friese naam. Verkorting of vleivorm van een tweestammige Germaanse naam: 1] Het eerste lid 'ti-' is een verbastering van 'Diet-', 'Dit-', 'Thiad-', 'Thid-', 'Tiad-', 'Tid-', 'Tied-', 'Tiet-' enz. = 'volk'; meestal met de bijbetekenis van 'krijgsvolk'; 2] het tweede lid '-be' duidt erop, dat het oorspronkelijk begon met een lipletter: 'b', 'p' of 'w'; mogen we dus beschouwen als een verbastering van een naam die met een lipletter begon. In aanmerking komen: 2.1 '-bald' of 'bold' = 'dapper'; 'moedig' Dus 'moedig onder het volk'. Deze naam werd verlatijnst tot Theobaldus of verfranst tot Thibaud: hierin horen we 'Tibbe' doorklinken. 2.2 '-bert' of '-pert' = 'schitterend' Dus 'schitterend onder het volk'
(Bron: Heiligen-3s.nl)
Tibbe is een Duitse naam voor jongens.
De betekenis is `Beroemd of stralend volk`
Friese naam. Tweestammige verkorting van Germaanse namen met als eerste lid Diet-, Thiad-, Thid- 'volk', waarvan het tweede lid met b- begon, bijvoorbeeld -bert; vergelijk Diebrecht en zie diet-.
(Bron: Meertens Instituut)
De naam Tibbe wordt het vaakst gegeven aan Nederlandse jongens.
(Bron: Babybites)
Betekenis volgens onze bezoekers: - Tibbe is waarschijnlijk een verkorting van de Germaanse naam Diebrecht met als betekenis beroemd of stralend volk Mogelijk is Tibbe afgeleid van de Tiberius het Latijns voor de riviernaam Tiber. - Vrede - Tibbe is ook een meisjesnaam.
(Deze betekenis is door onze bezoekers toegevoegd, we geven geen garantie dat de betekenis correct is.)
Tibbe is een jongen.
Tibbe is een internationale naam.
Tibbe houdt van sporten.
Tibbe is een krachtige stoere naam.
Tibbe is een lieve voornaam.
Tibbe is een beroemdheid bekend van tv.
De voornaam Tibbe komt voornamelijk voor in een villawijk.
Hij is zorgzaam.
(Bron: Ik ben zwanger)
Tibbe [scheldnaam voor doopsgezinden] {1660} vgl. de nd. vrouwennaam Tibbke; vermoedelijk werd de scheldnaam gekozen vanwege de weerloosheid der doopsgezinden en betekende het ‘oud wijf’.
(Bron: Etymologiebank)
Tibbe is waarschijnlijk een verkorting van de Germaanse naam Diebrecht, met als betekenis "beroemd of stralend volk". Mogelijk is Tibbe afgeleid van de Tiberius, het Latijns voor de riviernaam Tiber.
(Bron: Babynamen)
PS: Ik zag, dat de tweede naam van Tibbe Eibert is
EIBERT
Eibert is afgeleid van Egbert. Egbert is een tweestammige Germaanse naam. ‘Eg’ betekent ‘zwaard’, ‘bert’ staat voor ‘glanzend, schitterend, stralend’. Samengevoegd levert dat dus een naam op met de betekenis ‘schitterend, glanzend zwaard’.
(Bron: 24 Baby.nl)
Eibert is een naam voor jongens.
De betekenis is `sterk en dapper als een everzwijn`
De naam Eibert wordt -voor zover bekend- alleen gegeven aan Nederlandse jongens.
(Bron: Babybites)
Link
* Nederlandse voornamenbank
In 2016 werden 8 baby's met de naam Tibbe geboren. In de gemeente Hilvarenbeek bestond de naam nog niet. Nu, anno 2019, is er minstens 1 en wel in de kern Baarschot.
Betekenis
We gingen op onderzoek naar de betekenis van deze aparte voornaam en vonden de volgende betekenissen:
TIBBE
Friese naam. Verkorting of vleivorm van een tweestammige Germaanse naam: 1] Het eerste lid 'ti-' is een verbastering van 'Diet-', 'Dit-', 'Thiad-', 'Thid-', 'Tiad-', 'Tid-', 'Tied-', 'Tiet-' enz. = 'volk'; meestal met de bijbetekenis van 'krijgsvolk'; 2] het tweede lid '-be' duidt erop, dat het oorspronkelijk begon met een lipletter: 'b', 'p' of 'w'; mogen we dus beschouwen als een verbastering van een naam die met een lipletter begon. In aanmerking komen: 2.1 '-bald' of 'bold' = 'dapper'; 'moedig' Dus 'moedig onder het volk'. Deze naam werd verlatijnst tot Theobaldus of verfranst tot Thibaud: hierin horen we 'Tibbe' doorklinken. 2.2 '-bert' of '-pert' = 'schitterend' Dus 'schitterend onder het volk'
(Bron: Heiligen-3s.nl)
Tibbe is een Duitse naam voor jongens.
De betekenis is `Beroemd of stralend volk`
Friese naam. Tweestammige verkorting van Germaanse namen met als eerste lid Diet-, Thiad-, Thid- 'volk', waarvan het tweede lid met b- begon, bijvoorbeeld -bert; vergelijk Diebrecht en zie diet-.
(Bron: Meertens Instituut)
De naam Tibbe wordt het vaakst gegeven aan Nederlandse jongens.
(Bron: Babybites)
Betekenis volgens onze bezoekers: - Tibbe is waarschijnlijk een verkorting van de Germaanse naam Diebrecht met als betekenis beroemd of stralend volk Mogelijk is Tibbe afgeleid van de Tiberius het Latijns voor de riviernaam Tiber. - Vrede - Tibbe is ook een meisjesnaam.
(Deze betekenis is door onze bezoekers toegevoegd, we geven geen garantie dat de betekenis correct is.)
Tibbe is een jongen.
Tibbe is een internationale naam.
Tibbe houdt van sporten.
Tibbe is een krachtige stoere naam.
Tibbe is een lieve voornaam.
Tibbe is een beroemdheid bekend van tv.
De voornaam Tibbe komt voornamelijk voor in een villawijk.
Hij is zorgzaam.
(Bron: Ik ben zwanger)
Tibbe [scheldnaam voor doopsgezinden] {1660} vgl. de nd. vrouwennaam Tibbke; vermoedelijk werd de scheldnaam gekozen vanwege de weerloosheid der doopsgezinden en betekende het ‘oud wijf’.
(Bron: Etymologiebank)
Tibbe is waarschijnlijk een verkorting van de Germaanse naam Diebrecht, met als betekenis "beroemd of stralend volk". Mogelijk is Tibbe afgeleid van de Tiberius, het Latijns voor de riviernaam Tiber.
(Bron: Babynamen)
-------------
PS: Ik zag, dat de tweede naam van Tibbe Eibert is
EIBERT
Eibert is afgeleid van Egbert. Egbert is een tweestammige Germaanse naam. ‘Eg’ betekent ‘zwaard’, ‘bert’ staat voor ‘glanzend, schitterend, stralend’. Samengevoegd levert dat dus een naam op met de betekenis ‘schitterend, glanzend zwaard’.
(Bron: 24 Baby.nl)
Eibert is een naam voor jongens.
De betekenis is `sterk en dapper als een everzwijn`
De naam Eibert wordt -voor zover bekend- alleen gegeven aan Nederlandse jongens.
(Bron: Babybites)
Link
* Nederlandse voornamenbank
Abonneren op:
Posts (Atom)