Het wantrouwen richting de Nederlandse overheid en tegenover de media (radio, TV en kranten) groeit. Dat komt deels omdat veel Nederlandse politici en journalisten graag incidenten benadrukken en politieke fouten in een voortdurende herhaling van grote woorden sterk opblazen. En omdat de (veel te) vele praatprogramma's op TV activiteiten van randfiguren, extremisten en onbeduidend kleine groepjes met onbegrijpelijke vasthoudendheid steeds weer uitvergroten.
Het komt deels ook omdat op sociale media een heel circuit aan mensen langzaamaan een eigen parallelle werkelijkheid in gezogen wordt. Lubach op Zondag maakte hierover gisteravond een heldere uitzending, met als titel 'De online fabeltjesfuik'.
Algoritmes
Daaruit bleek, dat platforms als Facebook en YouTube onze aandacht zo lang mogelijk willen vasthouden om advertenties te verkopen. En daarom bieden ze dingen aan waarvan het systeem weet dat u dat interessant vindt. Via wiskundige formules, de zogenaamde algoritmes.
Fuik
Je denkt dan ook dat je zelf kiest welk filmpje gaat kijken, maar eigenlijk zit je in een nauwer tunneltje dan ooit: de fuik. En hoe langer mensen in die fuik zitten, hoe meer ze ook openstaan voor radicale ideeën en complottheorieën die ze zelf nog niet hadden.
Bekijk
* De online fabeltjesfuik | Zondag met Lubach (S12)
Tip: Als alle sociale media reacties vooraf zouden beoordelen (in vaktermen 'modereren' genoemd) en bij deze beoordeling in ieder geval anonieme reacties zouden weigeren, dan zouden de sociale media van heel wat grove uitingen, scheldpartijen en bedreigingen verlost zijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .