We hoeven u niet te vertellen dat de prijzen tegenwoordig sterk stijgen. Daarom is het interessant om eens naar de indeling van de supermarkten te kijken.
Supermarktketens delen hun schappen namelijk precies zo in dat u extra wordt verleid en tot impulsaankopen overgaat. Om de impulsaankopen in de supermarkt tegen te gaan in tijden van inflatie, verdiepte het weekblad Margriet zich in de indeling van uw favoriete supermarkt. We citeren.
Impulsaankopen supermarkt
Impulsaankopen zijn snelle aankopen die we doen zonder er goed over na te denken. Door onze consumptiecultuur zijn we gewend geraakt om onze behoeften meteen te kunnen bevredigen. We hoeven geen uren meer te rijden naar een markt en kunnen kleding of huishoudelijke apparaten direct bestellen en thuis laten bezorgen. Deze snelle aankopen leveren een klein momentje van plezier op. Je hersenen linken dit plezierig moment aan de activiteit ‘kopen’, waardoor je sneller tot impulsaankopen overgaat. En de supermarkt doet er alles aan om jou nog gelukkiger te maken. Onder andere de route speelt daarin een grote rol.
Indeling supermarkt
Om snelle impulsaankopen in de supermarkt te stimuleren, zorgen de winkels er juist voor dat je géén haast hebt als je de supermarkt inloopt. Hierdoor zou je namelijk alleen snel dat ene pak melk kunnen kopen en weer naar buiten lopen.
Minder snel lopen
Het begint al bij de poortjes bij de ingang. Deze openen langzaam, waardoor de vaart meteen uit je bezoekje wordt gehaald. Daarnaast is de route ook verre van logisch: de meeste supermarkt-indelingen gaan tegen de klok in. Hierdoor ga je onbewust toch minder snel lopen.
Fruit en groente
Sta jij bij jouw supermarkt ook gelijk tussen het fruit en de groente? Dat is geen toeval. De kleuren van de stukken fruit en groenten prikkelen onze ogen. Ook belonen we ons met ongezond eten nadat we een aantal gezonde voedingsmiddelen in ons karretje hebben gestopt. De ideale start van je bezoekje aan de supermarkt.
Ooghoogte, middenin en nooit bij elkaar
Waarschijnlijk ben je al wel bekend met de plankindeling van de supermarkt. A-merken staan staan op ooghoogte waardoor je voor goedkopere producten moet bukken.
Maar is het je wel eens opgevallen dat je favoriete product precies middenin een schap staat? Ook dit is expres gedaan. Door populaire producten in het midden van een schap te plaatsen, moet je verplicht het hele gangpad doorlopen. Hierdoor kun je ook sneller naar andere producten (die je eigenlijk niet nodig hebt) grijpen.
Daarnaast staan de schappen met brood, zuivel en groenten en fruit nooit bij elkaar in de buurt, zodat je écht de hele supermarkt moet doorlopen om je broodnodige en verse producten in je mandje te stoppen. En wat kom je onderweg tegen? Juist: de vele verleidende aanbiedingsbakken. Toch slim van die supermarktketens...
Stuk groter
Misschien denk je de laatste tijd dat je niet zoveel koopt in de supermarkt, maar dit valt in werkelijkheid best tegen. In tegenstelling tot vroeger zijn winkelkarretjes - en ook winkelmandjes - een stuk groter geworden. Het lijkt dus alsof je niet zoveel hebt gekocht en je de halve inhoud van de aanbiedingsbak nog wel kan meenemen.
Bloemen
Maar hier blijft het zeker niet bij. Zelfs de allerkleinste details spelen een rol in onze impulsaankopen. Zo staan bloemen altijd bij de ingang om de klanten te lokken naar de mooie, lekker ruikende, verse bloemen.
Kinderen en jengelzone
Supermarkten hebben daarnaast zelfs aan de kleinste consumenten gedacht. Snoepgoed, koekjes in leuke figuurtjes en pakjes vruchtensap staan toevallig altijd op ooghoogte van kinderen. Heb jij je (klein)kind zonder verleidingen door de supermarkt heen weten te leiden, dan is daar altijd nog de zogenaamde ‘jengelzone’ bij de kassa waar chocoladerepen in de aanbieding zijn. Misschien toch maar een supermarktbezoek zonder kinderen inplannen?
Impulsaankopen supermarkt tegengaan
Misschien shop jij al bij de goedkoopste supermarkt in de buurt, waardoor je denkt dat je portemonnee niet veel merkt van de gedane impulsaankopen. Helaas heb je het dan toch mis. Sterker nog: de impulsaankopen nemen in een laaggeprijsde supermarkt alleen maar toe, omdat de aankopen dan als het ware goedgepraat kunnen worden. Om impulsaankopen te vermijden moet je dus sterk in je schoenen staan. Je weet nu precies hoe de indelingen van supermarkten werken, dus daar kun je ten eerste op gaan letten. Wat ook kan helpen is om alleen boodschappen te gaan doen, zodat je geen partner of vriendin bij je hebt die jou weer kan overhalen om wat lekkers voor bij de koffie mee te nemen. Ook een gericht boodschappenlijstje en een budget kunnen je helpen in de tijden dat de prijzen door het dak gaan. Neem bijvoorbeeld een keer cash geld mee in plaats van je pinpas. Dan weet je zeker dat je dat rolletje pepermunt moet laten liggen bij de kassa.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .