Komende vrijdag 29 november is het weer zover: Black Friday. Het commerciële Amerikaanse shopfestijn is al enige tijd terug naar Nederland overgewaaid.
Met reclame voor extreme kortingen wordt de consument overgehaald tot een aankoop. Neuro-marketeer Tim Zuidgeest legde bij Kassa precies uit hoe we telkens toch weer worden verleid.
Bang om achter het net te vissen
De belangrijkste emotie waar winkels op inspelen is volgens Zuidgeest 'the fear of missing out', oftewel de angst voor afwezig zijn of op anderen achter lopen. Die emotie is veel sterker dan de vreugde bij winst. En daar maken winkeliers handig gebruik van door een beeld van schaarste te creëren. We zien bij aanbieding een teruglopende klok of er staat bij dat er maar een beperkte voorraad is. De boodschap is duidelijk: koop nu, want anders vis je achter het net.
Black Friday nu al week
En zeker online bij grote webshops blijft Black Friday niet meer beperkt tot één dag. Een week voor 29 november gaan ze al van start met een 'Pre Black Friday'. Soms zijn er in de week voorafgaand aan de dag zelf al iedere dag aanbiedingen. En de maandag na Black Friday is het Cyber Monday. Alweer een dag met hoge kortingen. Winkeliers grijpen volgens neuro-marketeer Zuidgeest iedere kans aan om consumenten te verleiden met tijdelijke kortingen.
Maand lang
Maar constateert Zuidgeest, het gaat niet om anderhalve week, het gaat inmiddels om een hele aaneengesloten maand van consumeren. Als startpunt is er Black Friday in eind november. Daarna gaan we over in Sinterklaas en vervolgens ook nog eens Kerstmis. Het begint allemaal net nadat we eind november ons salaris hebben gekregen. En dat salaris kunnen we lekker gaan uitgeven.
Nepaanbiedingen
Vorig jaar constateerde de Consumentenbond dat het een enkele keer voorkomt dat het tijdens Black Friday om nepaanbiedingen gaat. Maar bij het doen van aanbiedingen zijn winkeliers in Nederland wel gebonden aan regels. Bij de 'van-voor' aanbiedingen moet de 'van-prijs' in ieder geval in de 3 maanden voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk zijn gehanteerd in de winkel. Maar dat sluit niet uit dat de korting die we nu als speciale 'Black Friday Korting' krijgen voorgeschoteld, niet precies dezelfde korting is die we eerder in het jaar ook al krijgen.
Wapen je met contact geld
Hoewel bijna iedereen gevoelig is voor het reclamegeweld, kun je jezelf er wel tegen wapenen, aldus Zuidgeest. Hij geeft de tip vooraf een budget te bepalen en dat dan te pinnen. Doordat je het geld dan echt moet uitgeven, doet dat meer pijn dan als je hetzelfde digitaal zou betalen. Ook kun je zodoende beter controle houden over je uitgaven.
Pijn wegnemen
Nog een tip: koop dingen die pijn bij jou wegnemen. Als je iets koopt omdat je er vrolijk van wordt, is die blijdschap vaak van korte duur. Als je iets koopt dat pijn wegneemt, blijf je op lange termijn gelukkiger.
Lees ook
* Koop vandaag maar beter niets
Bron van dit artikel: Kassa, het consumentenplatform van BNNVARA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .