Wikipedia schrijft over Oranjegekte of Oranjekoorts het volgende. Het is een verschijnsel dat zich voordoet onder delen van het Nederlandse volk, voornamelijk bij belangrijke internationale voetbalwedstrijden (EK's en WK's) waarbij Nederland vertegenwoordigd is en op Koningsdag. Het manifesteert zich onder andere in het dragen van oranje kleding, zoals oranje T-shirts, petjes, sjaals, het oranje verven van het hoofdhaar, en het versieren van muren, kamers, huizen en zelfs straten met oranje versierselen zoals slingers en vlaggen.
Het verschijnsel Oranjegekte begon tijdens het wereldkampioenschap voetbal van 1974, toen in oranje uitgedoste fans het nationale team achterna reisden.
Commercie
Voor de commercie is het verschijnsel zeer belangrijk, aangezien het in een grote omzet van oranje artikelen, chips en bier resulteert. Bedrijven komen met speciale oranje-uitgaven van hun algemene producten. In reclame wordt hier veelal op ingespeeld.
Bron bovenstaande foto: Facebookpagina Willem Nijeboer
Eén van de reacties:
Bedacht door iemand die denkt: veeg je reet af met Oranje!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .