Translate

zaterdag 27 maart 2021

Er dreigt wereldwijd tekort aan toiletpapier

Het leek een grap in het begin van de coronacrisis. Toen de eerste lockdown in ons land werd aangekondigd, repten velen zich naar de supermarkt om toiletpapier in te slaan. 


Die ongerustheid bleek volledig onterecht, maar dat zou nu wel eens kunnen veranderen. Er dreigt namelijk een wereldwijd tekort aan toiletpapier door een crisis in de containersector. Aldus een alarmerend bericht in het Vlaamse dagblad Het Laatste Nieuws van enkele dagen geleden. We citeren.

Houtpulp
De grootste producent van houtpulp ter wereld - een basisstof voor het maken van toiletpapier - waarschuwt voor fikse vertragingen bij het transport. Volgens de CEO van Suzano zou de wereldwijde crisis in de sector van de zeecontainers kunnen leiden tot leveringsproblemen, zo klinkt het op de nieuwssite Bloomberg.
Suzano transporteert zijn pulp in de eerste plaats in zogenaamd breakbulk. Door de stijgende vraag naar schepen die containers in geribbeld staal vervoeren, begint daar nu ook extra druk op te komen.

Paniekshoppen
De vraag naar toiletpapier is tijdens de coronacrisis flink gestegen omdat we allemaal meer thuis zijn en er is zelfs sprake van hamsteren en paniekshoppen. Walter Schalka van Suzano vreest dat de transportproblemen daardoor nog erger zullen worden. Er zullen nog meer leveringsproblemen ontstaan als producenten van toiletpapier zonder grondstof komen te zitten.
Suzano vreest dat het in maart minder zal kunnen uitvoeren dan verwacht en dat het een aantal bestellingen zal moeten doorschuiven naar april. Het bedrijf is goed voor een derde van de wereldwijde voorraad van het soort van pulp dat gebruikt wordt om toiletpapier te maken en dat kan dus gevolgen hebben.

China
De containercrisis werd in gang gezet door een enorme vraag om containers van China en is al maanden aan de gang. Het havenverkeer raakt in de war, de vrachtkosten zijn gestegen en leveringen vertraagd.



Superman en duwen nodig...
(Spotprent van Petrus Nelissen)

Invoed stremming?
In het bericht wordt niet gemeld of de blokkade van het Suezkanaal ook nog invloed zal hebben op de leveringen. De 400 meter lange Ever Given kwam eerder deze week diagonaal te liggen in het Egyptische kanaal, mogelijk door sterke wind. De zijkanten van het kanaal zijn minder diep dan de vaargeul in het midden, waardoor de voor- en achterkant vast kwamen te zitten. Het is nog altijd niet duidelijk hoelang het zal duren om het containerschip dat het Suezkanaal blokkeert los te krijgen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .